1- “A” Round Financing

تأمین مالی دور A       

اصطلاح تأمین مالی دور A به بودجه­ای اشاره دارد که استارتاپ‌ها یا دیگر شرکت‌های خصوصی جوان از سرمایه‌گذاران خصوصی یا سرمایه‌گذاران خطرپذیر دریافت می‌کنند. شرکت‌های جدید جمع‌آوری سرمایه را در یک سری مراحل خاص انجام می‌دهند. دور A معمولاً دومین مرحله از فرایند تأمین مالی شرکت است و همچنین اولین دور اصلی تأمین مالی در مرحله سرمایه‌گذاری خطرپذیر است. در بسیاری از موارد، سرمایه‌گذارانی که تأمین مالی دور A ارائه می‌دهند، معمولاً در ازای آن، سهام ممتاز قابل‌تبدیل دریافت می‌کنند.

2- A/B Test

تست A/B       

این تست برای ارزیابی و انتخاب بهترین‌ها بین دو نوع محصول یا محتوا به‌کار می‌رود. به‌عنوان‌مثال اگر دو عنوان مختلف ایمیل داریم و می‌خواهیم بدانیم کدام یک بیشتر باز شده است، از این تست استفاده می‌کنیم. این تست یک روش بسیار عالی برای پیداکردن بهترین استراتژی بازاریابی برای کسب‌و‌کار است.

3- Accelerator

شتاب‌دهنده    

شتاب‌دهنده به‌عنوان یک مدل جدید پرورش کسب‌وکار، سازمانی است که هدف آن شتاب بخشیدن به ایجاد یک کسب‌وکار مخاطره‌ای جدید از طریق آموزش و مربیگری گروه‌های هم‌دوره‌ای، طی زمانی محدود است. مراکز شتاب‌دهنده با در اختیار گذاشتن امکاناتی برای پرورش ایده‌های دانشجویان و محققان، شرایطی را فراهم می‌کنند که یک تفکر خام به دانشی عملی بدل شود تا بتوان از دل آن به کارآفرینی رسید.

4- Accounts Payable

حساب‌های پرداختنی 

حساب‌های پرداختنی (AP) به حسابی در دفترکل اشاره دارند که شامل تعهد شرکت برای پرداخت بدهی کوتاه‌مدت به طلبکاران یا تأمین‌کنندگان است. از AP همچنین برای اشاره به قسمت یا بخش تجاری مسئول پرداخت بدهی‌های شرکت به تأمین‌کنندگان و سایر طلبکاران نیز استفاده می‌شود.

5- Accounts Receivable

حساب‌های دریافتنی  

حساب‌های دریافتنی (AR) میزان پولی است که شرکت به‌ازای کالاها یا خدماتی که تحویل داده یا استفاده می‌شود از مشتریان دریافت نکرده و به عبارتی طلبکار است. حساب‌های دریافتنی در ترازنامه به‌عنوان دارایی جاری درج می‌شوند. در واقع AR مقدار پولی است که مشتریان در ازای خریدهای اعتباری بدهکارند.

6- Acqui-hired

خرید استعداد/ استراتژی خرید برای استخدام         

خرید استعداد، یکی از اصطلاحات استارتاپی است که در زمان منحل‌شدن یا ورشکستگی کسب‌وکار، مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این حالت شرکت بزرگ‌تر با هدف در اختیار گرفتن پرسنل و نیروی کار بااستعداد شرکت ورشکسته، آن را خریداری می‌کند.

7- Acquisition

تملیک/ جذب/ اکوزیشن       

اکوزیشن در معنای کلی خود به معنای خرید کسب‌وکار یا شرکت دیگر است. همچنین به معنی فرایند جذب‌کردن کاربران در جهت استفاده از محصول و یا واردشدن به وب‌سایت یک استارتاپ، از طریق هر کانال بازاریابی است. شاید بتوان گفت در فازهای ابتدایی یک استارتاپ، جذب مهم‌ترین مرحله به شمار می‌آید. مثالی از دو تا از بهترین درگاه‌های پرداخت: PayPal، Braintree را خریداری کرد. همان فرایند در مورد اکتساب استارتاپ نیز اعمال می‌شود و در بسیاری از موارد، چنین خروجی یک موفقیت بزرگ برای بنیان‌گذاران استارتاپ است.

8- Activation

فعال‌سازی       

فعال‌سازی، تبدیل بازدیدکنندگان سایت شما به کاربران فعال است. ثبت‌نام افراد در سایت شما فقط اولین قدم می‌باشد، بسیاری از کاربران فقط یکبار حساب کاربری می‌سازند و دیگر باز نمی‌گردند. افرادی که فعال شده‌اند، در سایت وارد شده و در حال استفاده از محصول شما هستند.

9- Advertainment

تبلیغات/ سرگرمی تبلیغاتی   

یک استراتژی تبلیغاتی که با درگیرکردن مخاطب با استفاده از رسانه‌های سرگرم‌کننده مانند آهنگ‌ها، فیلم‌ها، تلویزیون، بازی‌ها و ارتباطات الکترونیکی، آن‌ها را جذب می‌کند.

10- Advisory Board

هیئت مشاوره 

گروهی از افراد که برای کمک به صاحب کسب‌وکار در مورد تمام مسائل تجاری از جمله بازاریابی، فروش، تأمین مالی، توسعه و… انتخاب شده‌اند. ارگانی که به هیئت‌مدیره و مدیریت شرکت، مشاوره می‌دهد؛ اما حق رأی در مورد مسائل شرکتی را ندارد.

هیئت مشاوره گروهی غیررسمی از متخصصان کسب‌وکار محلی‌اند که به افراد در اداره بهتر کسب‌وکارشان کمک می‌کنند. ازآنجاکه هیئت مشاوره، غیررسمی است (برخلاف هیئت‌مدیره شرکتی)، دست صاحبان کسب‌وکار در مدیریت و راه‌اندازی آن آزاد است. هدف از تشکیل هیئت مشاوره می‌تواند کمک به عملکرد مستقیم شرکت و کسب آگاهی از روندهای مختلف تجاری، قانونی و مالی‌ای باشد که می‌توانند بر کسب‌وکارها و صاحبان آن‌ها تأثیر بگذارند.

11- Agility

چابکی 

به قابلیت انعطاف‌پذیری و واکنش سریع کسب‌وکار در برابر تغییرات پیش‌بینی نشده گفته می‌شود. این اصطلاح بیشتر در مورد رهبری و فرهنگ در مدیریت کسب‌وکارها مورداستفاده قرار می‌گیرد. ازآنجاکه رشد هر فعالیت اقتصادی به قابلیت تطابق سریع با تغییرات محیطی بستگی دارد، چابکی در استارت‌آپ‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

12- Analytics

تجزیه‌وتحلیل 

یک اصطلاح وسیع که شامل انواع ابزارها، تکنیک‌ها و فرایندهای مورداستفاده برای استخراج اطلاعات مفید یا الگوهای معنی‌دار از داده‌ها است.

13- Angel Investor

سرمایه‌گذار فرشته     

سرمایه‌گذار فرشته یا سرمایه‌گذار انجل/ سرمایه‌گذار نیک‌اندیش/ سروش سرمایه‌گذار، فرد یا گروهی از افراد هستند که روی استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های نوپا سرمایه‌گذاری می‌کنند. این افراد به‌خوبی با مفهوم سرمایه‌گذاری آشنا بوده و به همین دلیل معمولاً فرایند سرمایه‌گذاری آن‌ها با نتایج موفقیت‌آمیزی همراه خواهد بود.

14- Angel Round

دور سرمایه‌گذاری فرشته       

دور سرمایه‌گذاری فرشته معمولاً شکاف بین دور دوستان و خانواده و دور سری A را پر می‌کند. بیشتر کارآفرینان از مزایای دور فرشته راضی هستند؛ زیرا ارزش استارتاپ آن‌ها را قبل از این که به دنبال تأمین مالی سری A باشند، افزایش می‌دهد.

15- Asset

دارایی 

دارایی به منبعی باارزش اقتصادی می‌گویند که یک فرد، شرکت یا کشور مالک آن بوده یا آن را کنترل می‌کند، به این امید که در آینده از آن منفعت ببرد. دارایی‌ها در ترازنامه شرکت گزارش می‌شوند. هدف از خریداری یا ایجاد دارایی‌ها، افزایش ارزش شرکت یا کمک به عملیات شرکت است. می‌توان گفت دارایی، صرف‌نظر از این که تجهیزات تولیدی باشد یا حق ثبت اختراع، چیزی است که در آینده می‌تواند به ایجاد جریان نقدی، کاهش هزینه‌ها یا بهبود فروش کمک کند.

16- Balance Sheet

ترازنامه           

اصطلاح ترازنامه به صورت‌های مالی اطلاق می‌شود که دارایی‌ها، بدهی‌ها و حقوق صاحبان سهام شرکت را در یک مقطع زمانی خاص گزارش می‌کنند. ترازنامه مبنایی را برای محاسبه نرخ بازده سرمایه‌گذاران و ارزیابی ساختار سرمایه شرکت فراهم می‌کند.

به طور خلاصه، ترازنامه یک صورت مالی است که گزارشی لحظه‌ای از دارایی‌ها و بدهی‌های شرکت و همچنین میزان سرمایه‌گذاری سهام‌داران ارائه می‌دهد. ترازنامه‌ها را می‌توان همراه با سایر صورت‌های مالی مهم برای انجام تحلیل‌های بنیادی یا محاسبه نسبت‌های مالی به‌کار برد.

17- Bear Hug

آغوش خرس   

در تجارت، آغوش خرس به پیشنهادی گفته می‌شود که توسط یک شرکت، برای خرید سهام شرکتی دیگر و به قیمتی بسیار بالاتر از ارزش آن در بازار ارائه می‌شود. این یک استراتژی تملیک است و زمانی به کار می‌رود که میل به فروش سهام توسط مدیریت یا سهام‌داران شرکت هدف، در هاله‌ای از ابهام باشد.
اگرچه پیشنهاد آغوش خرس معمولاً از نظر مالی مطلوب است، اما معمولاً از طرف شرکت هدف ناخواسته است.

18- Benchmark

بنچمارک/ محک‌زنی   

فرایندی است که جهت ارزیابی عملکرد یک شرکت به کار می‌رود. سرمایه‌گذاران نیاز دارند که بدانند آیا یک شرکت بر اساس معیارهای معینی، ورشکست می‌شود یا خیر؛ زیرا این موضوع ساختار برنامه‌های سرمایه‌گذاری را تعیین خواهد کرد.

19- BHAG

هدف بی هَگ  

هدف بزرگ و مهیج و بی‌باکانه یا BHAG، هدفی واضح و متقاعدکننده است که سازمان باید برای دستیابی به آن تلاش کند.

BHAG هدفی معقولانه و بلندمدت است که آن‌قدر برای کارکنان یک سازمان جذابیت دارد که آن‌ها را به اقدام ترغیب کند.

BHAGها به‌منظور بیرون‌کشیدن افراد از رکود و تشویق آن‌ها به اجرای برنامه‌های چشم‌اندازی است که احتمال دارد تکمیل آن مدت‌زمان طولانی‌تری، مانند یک دهه، طول بکشد.

BHAGها به‌طورکلی در چهار دسته اصلی تعریف می‌شوند: الگو، دشمن مشترک، هدف‌گذاری، تحول داخلی.

20- Black Swan

قوی سیاه        

قوی سیاه یک رویداد بسیار نادر با عواقب شدید است. نمی‌توان از قبل آن را پیش‌بینی کرد، گرچه بعد از این که رخ داد، عده بسیاری به‌دروغ ادعا می‌کنند که باید قابل‌پیش‌بینی می‌بود.

رویدادهای قوی سیاه می‌توانند با تأثیرگذاری منفی بر بازارها و سرمایه‌گذاری‌ها، آسیب‌های فاجعه‌باری به اقتصاد وارد کنند. اما حتی استفاده از مدل‌سازی قوی هم نمی‌تواند جلوی وقوع رویداد قوی سیاه را بگیرد. اتکا به ابزارهای استاندارد پیش‌بینی می‌تواند با گسترش ریسک و ارائه امنیت کاذب، هم در پیش‌بینی شکست خورده و هم به طور بالقوه آسیب‌پذیری در برابر قوهای سیاه را افزایش دهد.

21- Board of Directors

هیئت‌مدیره    

گروهی از افراد منتخب یا نماینده سهام‌داران که برای هدایت، مدیریت و تصویب استراتژی‌های کسب‌وکار انتخاب می‌شوند.

22- Bond

اوراق‌قرضه      

اوراق‌قرضه ابزاری با درآمد ثابت است که نشان‌دهنده وامی است که سرمایه‌گذار به وام‌گیرنده (معمولاً شرکتی یا دولتی) داده است. اوراق‌قرضه را می‌توان همچون سند بدهکاری در بین وام‌دهنده و وام‌گیرنده در نظر گرفت که جزئیات وام و قسط‌های آن را شامل می‌شود. اوراق‌قرضه به‌وسیله شرکت‌ها، شهرداری‌ها، ایالت‌ها و دولت‌های مستقل برای تأمین مالی پروژه‌ها و عملیات استفاده می‌شود. صاحبان اوراق‌قرضه بدهکاران یا طلبکاران ناشر هستند.

جزئیات اوراق‌قرضه، دربردارنده تاریخ پایان مهلتی است که اصل وام باید به صاحب اوراق پرداخت شود و معمولاً شرایط پرداخت‌های سود متغیر یا ثابتی را شامل می‌شود که به‌وسیله وام‌گیرنده انجام می‌گیرد.

23- Book Value

ارزش دفتری (سهام)  

ارزش دفتری برابر با هزینه نگهداری دارایی‌ها در ترازنامه شرکت بوده و از طریق کسر هزینه‌های استهلاک انباشته از ارزش دارایی محاسبه می‌شود. در نتیجه، ارزش دفتری را می‌توان به‌عنوان ارزش خالص دارایی (NAV) شرکت نیز در نظر گرفت که به‌عنوان کل دارایی‌ها، منهای دارایی‌های نامشهود (اختراعات، سرقفلی) و بدهی‌ها محاسبه می‌شود. همچنین برای هزینه اولیه سرمایه‌گذاری، ارزش دفتری ممکن است سود خالص یا ناخالص هزینه‌هایی مانند هزینه‌های معامله، مالیات فروش، هزینه‌های خدمات و… باشد.

فرمول محاسبه ارزش دفتری هر سهم، برابر است با مجموع حقوق صاحبان سهام عادی، منهای سهام ممتاز، تقسیم بر تعداد سهام عادی شرکت.

24- Bootstrap

بوت‌استرپ     

بوت‌استرپ فاز خودگردانی یک استارتاپ است که مؤسسان آن استارتاپ بدون هیچ کمکی از سرمایه‌گذاران باید روی پای خود بایستند. این مرحله گامی است که باید بنیان‌گذاران استارتاپ به دنبال جذب مشتری و معرفی فعالیت‌های خود باشند‌. همچنین آن‌ها باید به دنبال جذب سرمایه‌گذاران جدی برای خود نیز باشند.

25- Bounce Rate

نرخ دفع کاربر

برابر با درصد کاربرانی است که بعد از دیدن یک صفحه از سایت شما خارج می‌شوند و هرچه کمتر باشد؛ یعنی صفحات سایت شما برای کاربران جذاب‌تر است.

26- Brainstorm

طوفان فکری

طوفان فکری یک راه‌حل مناسب برای جمع‌آوری ایده‌های مختلف به‌منظور حل مشکل یا مشکلات پیش‌آمده است. این فرایند معمولاً به‌صورت گروهی و تحت هدایت مجری صورت می‌گیرد. در طی این فرایند راه‌حل‌هایی که توسط اعضای گروه ارائه می‌شوند، بررسی شده و در نهایت به یک ایده نو و مناسب برای حل مشکل دست پیدا می‌کنند. روش کار به این صورت است که مجری گروه موضوعی را عنوان می‌کند؛ سپس اعضای گروه، ایده‌ها و راه‌حل‌هایی را که به ذهنشان خطور می‌کند یادداشت می‌کنند و در نهایت  ایده‌ها را ارائه می‌دهند. در این فرایند، بیشتر از کیفیت ایده‌های ارائه شده، تعداد آن اهمیت دارد؛ چراکه با افزایش تعداد ایده‌ها، خلاقیت بیشتری به وجود آمده و احتمال به‌وجودآمدن ایده‌های بهتر، بیشتر می‌شود.

27- Break-Even Point

نقطه سربه‌سر  

در ادبیات اقتصادی، نقطه سربه‌سر به معنی سربه‌سر شدن هزینه و درآمد است؛ یعنی زمانی که سود و زیان صفر است. ممکن است در یک استارتاپ تازه راه‌افتاده چنین چیزی خبر از اتفاقات خوب در آینده بدهد (خروج از ضرردهی) و امکان دارد در یک کسب‌وکار دیگر این موضوع نشان‌دهنده شرایط بد باشد (ورود به ضرردهی).

28- Bridge Loan/ Bridge Financing

وام پل/ تأمین مالی پلی

وام پل یکی دیگر از اصطلاحات استارت‌آپی برای تأمین منابع مالی کوتاه‌مدت به شکل وام است. در این حال سرمایه موردنیاز در قالب وام طی دو هفته تا سه سال برای استارت‌آپ تأمین می‌شود و به وی کمک می‌کند تا در طی دوره‌های تأمین مالی به منابع موردنیاز دسترسی داشته باشند.

29- Broker

کارگزار

کارگزار، فرد یا شرکتی است که به‌عنوان واسطه میان سرمایه‌گذار و بورس اوراق بهادار عمل می‌کند. ازآنجایی‌که بورس اوراق بهادار تنها سفارش افراد یا شرکت‌هایی را می‌پذیرد که عضو آن بورس هستند؛ معامله‌کنندگان و سرمایه‌گذاران فردی، به خدمات اعضای بورس نیاز دارند. کارگزاران این دسته از خدمات را ارائه می‌دهند و به روش‌های مختلف مثل دریافت حق کمیسیون و کارمزد دستمزد خود را دریافت می‌کنند.

30- Bubble

حباب  

به‌طورکلی حباب به این اشاره دارد که ارزش یا قیمت‌ها در یک حوزه بیشتر از چیزی که هست، بالا رفته. مثلاً زمانی که می‌گویند قیمت مسکن حباب دارد، یعنی ارزش واقعی آن از ارزشی که روی ملک‌ها گذاشته شده کم‌تر است. حباب اقتصادی لحظه‌ای در چرخه اقتصادی است که یک صنعت یا شرکت متوجه نمی‌شود که ممکن است بیش از حد، ارزش‌گذاری شده و بیش از حد باد کرده باشد. زمانی که یک “حباب فناوری” می‌ترکد، یعنی بسیاری از استارت‌آپ‌ها ورشکست می‌شوند و سرمایه‌گذاران پول خود را از دست می‌دهند.

31- Burn Rate

نرخ سوختن/ نرخ مخارج/ میزان هزینه         

به ‌سرعت خرج‌کردن سرمایه اولیه استارت‌آپ پیش از ایجاد جریان درآمدی مثبت گفته می‌شود. این نرخ بر اساس میزان خرج‌کردن پول نقد توسط کسب‌وکار به شکل ماهیانه محاسبه می‌شود. نرخ سوختن ناخالص مجموع هزینه‌های عملیاتی ماهانه است و نرخ سوختن خالص، کل مبلغی است که شرکت، ماهانه از دست می‌دهد.

32- Business Model Canvas

بوم مدل کسب‌وکار     

بوم مدل کسب‌وکار، ابزار مدیریتی و کارآفرینانه استراتژیک است که به شما اجازه می‌دهد مدل کسب‌وکار خود را توصیف، طراحی و اختراع کرده یا آن‌ را به چالش کشیده و یا تغییر دهید. بوم مدل کسب‌وکار ابزار ساده تصویری و در عین حال بسیار قدرتمند است که ۹ بخش سازنده مدل کسب‌وکار را توصیف می‌کند. این بخش‌ها شامل بخش(های) مشتریان، ارزش پیشنهادی، کانال(های) توزیع، ارتباط با مشتریان، جریان درآمد، فعالیت‌های اصلی، منابع اصلی، شرکای کلیدی و ساختار هزینه‌ها است.

33- Business Plan (BP)

طرح کسب‌وکار           

طرح کسب‌وکار سندی مکتوب است که جزئیات کسب‌وکار پیشنهادی را مشخص می‌کند. این سند باید ضمن تشریح موقعیت کنونی، نیازها، انتظارات و نتایج پیش‌بینی‌شده را شرح دهد و کلیه جوانب آن را ارزیابی کند. برنامه کسب‌و‌کار شامل تمام فعالیت‌های داخلی و خارجی برای راه‌اندازی یک کسب‌و‌کار جدید در یک دوره زمانی مشخص (کوتاه یا میان‌مدت) است.

34- Business to Business (B2B)

تجارت بنگاه و بنگاه

هدف از بازاریابی B2B، فروش یا ارائه محصول و خدمت کسب‌وکار به سایر سازمان‌ها و کسب‌وکارها است. به عبارتی مشتری نهایی در آن یک بیزینس دیگر خواهد بود و چرخه فروش طولانی‌مدت‌تری دارد. مثلاً یک شرکت ارائه‌دهنده خدمات تاکسی که به شرکت‌ها برای رفت‌وآمد نیروها خدمت می‌دهد، B2B است.

35- Business to Consumer (B2C)

تجارت فروشنده و مصرف‌کننده         

در این حالت در یک طرف معامله، تولیدکننده (فروشنده محصول) و در طرف دیگر، خریدار (مصرف‌کننده نهایی) قرار دارد. موفقیت در این مدل، وابسته به تجربیاتی است که به مشتری ارائه می‌شود. مثلاً اسنپ نوعی B2C است؛ چراکه مستقیماً خدماتش را به مصرف‌کنندگان ارائه می‌کند. در B2C تبلیغات لازم برای استفاده محصول در زندگی روزانه افراد انجام می‌گیرد و به نسبت نوع B2B سریع‌تر و قوی‌تر عمل می‌کند.

36- Business to Government (B2G)

تجارت بنگاه با دولت   

مدلی از تجارت الکترونیک بین یک کسب‌وکار و یک نهاد یا ارگان دولتی است. مثلاً شرکتی که خدمات نیرویابی برای ارگان‌های دولتی را انجام می‌دهد، B2G محسوب می‌گردد.

37- Buyout

فروش 

یک استراتژی معمول برای خروج است که طی آن سهام شرکت به فروش می‌رسد و به خریداران آن اجازه کنترل شرکت داده می‌شود.

38- Call Option

قرارداد اختیار خرید   

قرارداد اختیار خرید به قراردادهای مالی می‌گویند که به خریدار اختیار خرید سهام، اوراق‌قرضه، کالا یا سایر دارایی‌ها یا ابزارها را با قیمتی مشخص در یک دوره زمانی خاص می‌دهند. سهام، اوراق‌قرضه یا کالا را دارایی پایه می‌نامند. خریدار دارای اختیار معاملات خرید، زمانی سود می‌برد که دارایی پایه افزایش قیمت داشته باشد.
قرارداد اختیار خرید متضاد قرارداد اختیار فروش است که به دارنده این حق را می‌دهد که دارایی پایه را به قیمتی مشخص در زمان یا قبل از انقضا بفروشد.

39- Camel Startup

استارت‌آپ شتری      

استارتاپ شتری دسته‌ای از کسب‌وکارها هستند که بر خلاف استارت‌آپ یونیکورن، به‌سرعت رشد نمی‌کنند. آن‌ها رشد متعادلی دارند و در کوتاه‌مدت دارای ارزش بالایی نیستند. انعطاف‌پذیری و سودآوری در درازمدت، از ویژگی‌های اصلی آن‌ها است.

40- Campaign

کمپین 

عبارت است از تعدادی از فعالیت‌های سازماندهی‌شده، همانند تبلیغات و سخنرانی‌های عمومی که برای دستیابی به اهداف اجتماعی و یا تبلیغاتی طراحی شده‌اند. مثلاً برگزاری یک رویداد رایگان، یک وبینار، یک نشست خبری و یا یک تبلیغ در اینستاگرام که در نهایت با هدف برندسازی بیشتر برای یک استارتاپ انجام شده، یک کمپین بازاریابی است.

41- Cap table

جدول سهام‌داری        

جدول سهام‌داری در حوزه اصطلاحات مالی، نمایی کلی از مالکیت استارت‌آپ و نحوه تقسیم آن است. در این جدول، کلیه دارایی‌ها و حقوق صاحبان سهام و سرمایه‌گذاران در آن مشخص می‌شود. درج مواردی مانند تعداد سهام و نوع آن، زمان سرمایه‌گذاری، میزان درصد مالکیت هر شخص از مهم‌ترین شاخص‌های مورد اشاره در جدول سهام‌داری است.

42- Capital

سرمایه

به دارایی‌های مالی گفته می‌شود که در حال حاضر برای استفاده در دسترس هستند. کارآفرینان از سرمایه برای  آغاز استارتاپ استفاده می‌کنند و مقدار آن را افزایش می‌دهند تا به رشد استارتاپ کمک کنند.

43- Capital Expenditure

هزینه سرمایه‌ای      

هزینه سرمایه‌ای وجوهی است که به‌وسیله شرکت برای خرید، ارتقا و نگهداری دارایی‌های فیزیکی مانند: اموال، ماشین‌آلات، ساختمان‌ها، فناوری یا تجهیزات استفاده می‌شود. هزینه سرمایه‌ای اغلب برای انجام پروژه‌ها یا سرمایه‌گذاری‌های جدید شرکت مصرف می‌شود. صرف هزینه‌های سرمایه‌ای برای دارایی‌های ثابت می‌تواند تعمیر سقف، خرید قطعه‌ای از تجهیزات یا ساخت کارخانه‌ای جدید را شامل شود. این نوع هزینه‌های مالی برای افزایش دامنه عملیاتی یا افزودن مقداری سود اقتصادی به عملیات، به‌وسیله شرکت‌ها انجام می‌شود.

44- Capital Gains

عواید سرمایه‌ای         

اصطلاح عواید سرمایه‌ای به افزایش ارزش دارایی سرمایه‌ای در هنگام فروش اشاره دارد. به بیان ساده، عواید سرمایه‌ای زمانی رخ می‌دهد که یک دارایی را به قیمتی بیشتر از مبلغی که در ابتدا برای آن پرداخت کرده‌اید، بفروشید. تقریباً تمام انواع دارایی‌های شما، دارایی سرمایه‌ای محسوب می‌شوند، خواه نوعی سرمایه‌گذاری (مانند سهام، اوراق‌قرضه یا املاک) باشند خواه چیزی باشند که برای استفاده شخصی خریده‌اید (مانند مبلمان).
عواید سرمایه‌ای هنگام فروش یک دارایی با کم‌کردن قیمت خرید اولیه از قیمت فروش آن تحقق می‌یابند.

45- Capitalize

جمع‌آوری سرمایه       

جمع‌آوری سرمایه فرایند ثبت هزینه یا مخارج دارایی در ترازنامه به‌منظور به تأخیرانداختن شناسایی کامل آن هزینه است. جمع‌آوری سرمایه عمل سودمندی است، چرا که از این طریق شرکت‌هایی که دارایی‌های جدیدی با طول عمری بلندمدت می‌خرند، می‌توانند این هزینه‌ها را مستهلک یا فرسوده کنند. این فرایند با عنوان ایجاد دارایی سرمایه‌ای نیز شناخته می‌شود.

جمع‌آوری سرمایه همچنین می‌تواند به معنای تبدیل برخی ایده‌ها به تجارت باشد. در امور مالی، جمع‌آوری سرمایه، ارزیابی کمّی از ساختار سرمایه شرکت است. از این چشم‌انداز می‌توان به‌کارگیری این فرایند را نوعی کسب درآمد تلقی کرد.

46- Cash flow

جریان نقدی   

میزان پولی است که به کسب‌وکار وارد یا از آن خارج می‌شود. جریان نقدی مثبت به معنی بیشتر بودن درآمد فعالیت نسبت به هزینه‌ها است. به همین ترتیب جریان نقدی منفی نشانه میزان بیشتر هزینه‌ها به نسبت درآمد در استارت‌آپ است.

47- Cash position

موقعیت نقدی 

موقعیت نقدی به تعداد ذخایر نقدی است که یک شرکت در یک لحظه خاص دارد اشاره می‌کند. موقعیت نقدی یک شاخص خوب برای این است که یک کسب‌وکار تا چه حد پایدار است؛ هر چه جریان نقدی سالم‌تر باشد، آزادی بیشتری برای پذیرش ریسک‌های تجاری وجود دارد.

48- Chief Analytics Officer (CAO)

مدیر ارشد تجزیه‌وتحلیل       

مدیر ارشد تجزیه‌وتحلیل یا مدیر ارشد آنالیز، مسئولیت تجزیه‌وتحلیل داده‌های یک شرکت را بر عهده دارد و با هدایت تغییرات مبتنی بر داده، شرکت را تحلیل‌محورتر می‌کند.

مدیر ارشد تجزیه‌وتحلیل (CAO) عملیات تجزیه‌وتحلیل داده‌های یک شرکت را رهبری می‌کند و با تبدیل داده‌های شرکت به ارزش تجاری، مسیر تغییرات تجاری را هدایت می‌کند. مدیر ارشد تجزیه‌وتحلیل اغلب به مدیر ارشد اجرایی گزارش می‌دهد.

49- Chief Executive Officer (CEO)

مدیرعامل      

در واقع CEO به معنی سِمت مدیرعامل یک شرکت، سازمان و… است و معمولاً عالی‌رتبه‌ترین مسئول اداری (اجرایی) یا رئیس عهده‌دار مدیریت تام یک شرکت سهامی، سازمان، یا بنگاه است که به هیئت‌مدیره گزارش می‌دهد.

50- Chief Financial Officer (CFO)

مدیر ارشد مالی          

فعالیت‌های مالی از مهم‌ترین و پیچیده‌ترین فعالیت‌های شرکت‌اند. اصطلاح مدیر ارشد مالی یا CFO به مدیر ارشدی اطلاق می‌شود که مسئولیت مدیریت اقدامات مالی یک شرکت را بر عهده دارد. وظایف مدیر مالی شامل ردیابی جریان نقدی، برنامه‌ریزی مالی، تحلیل نقاط ضعف و قوت و پیشنهاد اقدامات اصلاحی است. از آن جهت که CFO مسئول مدیریت بخش‌های حسابداری و اطمینان از دقت گزارش‌ها و تکمیل به‌موقع آن‌هاست، می‌توان نقش آن را به مدیر امور مالی یا خزانه‌دار تشبیه کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *