151- Loss Leader Pricing

قیمت‌گذاری رهبری زیان

یک نوع استراتژی بازاریابی است که با استفاده از قیمتی چشمگیر و جلب‌کننده برای یک محصول، مشتریان رقیب را جلب کرده، تقاضا را برای محصولات دیگر تحریک می‌کند. به‌عبارت‌دیگر، قیمت‌گذاری یک یا چند محصول در قیمت‌های پایین بسیار چشمگیر برای جذب مشتریان و فروش ترکیبی از محصولات دیگر همراه با محصولات رهبر به‌طوری که سود کل شرکت قابل‌قبول گردد. شرایط مناسب برای اعمال این استراتژی به شرح زیر است:
  • محصولات مکملی وجود دارند که می‌توان آن‌ها را به‌همراه محصول موردنظر در سطح قیمت متعارف به فروش رساند.
  • از محصول موردنظر برای جلب نظر بازار به سمت کل خط محصول استفاده می‌شود.

152- Mafia

مافیا

اصطلاح مافیا برای مدیران استارت‌آپ‌ها که به راه‌اندازی کسب‌وکارهای خود می‌پردازند، از اصطلاح معروف”PayPal Mafia”  گرفته شده است. این اصطلاح برای توصیف کارکنان سابق پلتفرم پرداخت پی‌پال که تبدیل به کارآفرین شدند، استفاده می‌شد.

153- Main Street Business

کسب‌وکار خیابان اصلی

وقتی یک کسب‌وکار به‌عنوان “فروشگاه خیابان اصلی” توصیف می‌شود، معمولاً به فروشگاهی فیزیکی اشاره دارد که در خیابان اصلی یا بلوک اصلی یک روستا یا شهر قرار دارد. یک کسب‌وکار خیابان اصلی، یک فروشگاه زنجیره‌ای نیست؛ بلکه فروشگاهی است که کالاها یا خدمات را به‌صورت شخصی‌سازی شده ارائه می‌دهد.

154- Major Investor

سرمایه‌گذار اصلی

مفهوم سرمایه‌گذار اصلی در تأمین مالی استارت‌آپ می‌تواند ابزار مفیدی برای استارت‌آپ‌ها باشد تا حقوق ویژه‌ای را به سرمایه‌گذارانی که معیارهای “سرمایه‌گذار اصلی” بودن را دارند، اعطا کند. بیشتر بندهای مربوط به سرمایه‌گذار اصلی، این حقوق را تنها به سرمایه‌گذارانی اعطا می‌کنند که بالاتر از یک‌میزان مشخص سرمایه‌گذاری کنند.

155- Majority shareholder

سهام‌دار عمده/ صاحبان اکثریت سهام

سهام‌دار عمده، فرد یا نهادی است که بیش از ۵۰٪ از سهام در جریان یک شرکت را در اختیار دارد و کنترل می‌کند. به‌عنوان سهام‌دار عمده، فرد یا نهاد دارای تأثیر قابل‌توجهی بر شرکت است، به‌ویژه اگر سهام او دارای حق رأی باشد.

156- Management Buy-in (MBI)

خریدن سهام توسط تیم مدیریت خارجی/ خرید مدیریتی خارجی

خرید مدیریتی خارجی (MBI) زمانی رخ می‌دهد که یک مدیر خارجی یا تیم مدیریت خارجی بخش عمده‌ای از مالکیت یک شرکت را خریداری کرده و تیم مدیریت فعلی آن را جایگزین می‌کنند. این وضعیت می‌تواند زمانی اتفاق بیفتد که شرکت کم‌ارزش تلقی شود، به‌خوبی مدیریت نشود یا نیاز به یک راه‌حل جانشینی داشته باشد.

157- Management Buy-out (MBO)

خریدن سهام توسط تیم مدیریت داخلی/ خرید مدیریتی داخلی

خرید مدیریتی داخلی (MBO) یک روش برای انتقال مالکیت یک کسب‌وکار است. همان‌طور که از نامش پیداست، خرید مدیریتی داخلی زمانی رخ می‌دهد که اعضای تیم مدیریت (اغلب تیم مدیریت فعلی) شرکت را از صاحبان آن خریداری می‌کنند. این یک معامله پیچیده است که اگر به‌درستی انجام شود، می‌تواند پاداش‌های قابل‌توجهی به همراه داشته باشد.

158- Management Fee

حق‌العمل/ کارمزد مدیریت

کارمزد مدیریت، هزینه‌ای است که توسط مدیر سرمایه‌گذاری برای نظارت بر یک صندوق سرمایه‌گذاری دریافت می‌شود. این کارمزد به‌منظور جبران زمان و تخصص مدیران در انتخاب سهام و مدیریت پورتفولیو تعیین شده است.

159- Management Team

تیم مدیریت

یک تیم مدیریتی، گروهی از همکاران سطح بالا است که توسط صاحب کسب‌وکار برای به‌عهده‌گرفتن مسئولیت‌های اساسی در داخل کسب‌وکار استخدام می‌شوند. این افراد، بالاترین سطوح مدیریت در یک شرکت یا کسب‌وکار را تشکیل می‌دهند و هر کدام در یک زمینه خاص از مدیریت کسب‌وکار، مانند حسابداری و… تخصص دارند.

160- Market

بازار

بازار جایی است که خریداران و فروشندگان می‌توانند برای تبادل یا معامله کالاها و خدمات با یکدیگر ملاقات کنند. بازارها می‌توانند فیزیکی باشند، مانند یک فروشگاه خرده‌فروشی، یا مجازی، مانند یک فروشگاه آنلاین.

161- Market Capitalization

ارزش بازار (مارکت کپ)

ارزش بازار یا مارکت کَپ، یکی از معیارهای اندازه شرکت است. این مقدار، کل ارزش سهام درجریان یک شرکت است؛ شامل سهام عمومی معامله‌شده و همچنین سهام محدود که توسط افراد مدیریتی و داخلی‌ها نگهداری می‌شود. این معیار، نشان‌دهنده مرحله توسعه کسب‌وکار یک شرکت و ارزش کل آن برای سرمایه‌گذاران سهامی نیز هست. بیشتر استارتاپ‌ها در مراحل اولیه جمع‌آوری سرمایه، در مرحله نانو سرمایه‌گذاری یا میکرو سرمایه‌گذاری شرکت‌های عمومی قرار می‌گیرند.

162- Market Channel

کانال بازاریابی

یک کانال بازاریابی هر وسیله یا ابزاری است که شرکت از طریق آن بازاریابی محصولات و خدمات خود را به مشتریان و کاربران نهایی هدف خود انجام می‌دهد. هدف اصلی یک کانال بازاریابی، ایجاد ارتباط بین یک برند و مشتریان است.

163- Market Niching

بازاریابی گوشه‌ای

محور الگوی بازاریابی نیچ یا گوشه بازار، حفظ بازار تأمین نیازهای خاص جامعه است. در واقع هدف این است که نیازهای قشر مشخصی از جامعه (مشتریان بالقوه) را هدف تولید خود قرار دهید تا به این روش علاوه بر کسب رضایت مشتریان، بازاری همیشگی و وفادار را برای محصولاتتان داشته باشید. این سبک از بازاریابی را “نیچ مارکتینگ” می‌گویند. در این روش صرفاً گوشه‌ای از بازار را به‌صورت تخصصی برای خود می‌کنید که احتمال حضور رقبا نیز در آنجا کمتر است.

164- Market Penetration Indicator

ضریب نفوذ در بازار

معیاری از اندازه بازار محصول یا کسب‌وکار بر حسب درصد است. برای رقابت در بازار، استراتژی‌های نفوذ مختلفی مانند عرضه محصول با قیمت پایین‌تر، یا بازاریابی تهاجمی مورداستفاده قرار می‌گیرد. در نهایت بعد از اجرای این استراتژی‌ها ضریب نفوذ، میزان پتانسیل رشد در بازار را نشان می‌دهد.

165- Market Share

سهم بازار

درصدی از بازار که یک مؤسسه یا کالا کسب می‌کند. هر کسب‌وکاری که در بازار فعالیت می‌کند، قطعاً بخشی از این بازار و مشتریانش را به خودش اختصاص می‌دهد؛ به این بخش، سهم بازار یا Market Share می‌گویند.

166- Marketing

بازاریابی

به‌عنوان فرایندی مدیریتی – اجتماعی تعریف می‌شود که به‌وسیله آن افراد و گروه‌ها از طریق تولید و مبادله کالا با یکدیگر، به امر تأمین نیازها و خواسته‌های خود اقدام می‌کنند.

167- Marketing Readiness Level (MRL)

سطح آمادگی بازار

سطح آمادگی بازار (MRL) نوعی سیستم ارزیابی است که برای ارزیابی کشش بازاری یک محصول استفاده می‌شود. توجه به سطح آمادگی بازار می‌تواند خطر شکست در بازار را کاهش دهد.

168- Mentor

مربی

در ادبیات مدیریت منابع انسانی، مربی فردی است موفق، مجرب، آگاه از اهداف و مصالح سازمان، وفادار و مورداعتماد که از سوی سازمان مأموریت می‌یابد تا کارکنان جدید را هدایت و حمایت کند، به آن‌ها آموزش دهد، از نظر رفتار و عملکرد الگوی آن‌ها باشد و آن‌ها را در پایان دوره منتورینگ به فردی موفق و شایسته تبدیل کند. اصولاً این فرد آگاهی خوبی نسبت به کل سازمان و اهداف آن دارد.

169- Mentoring

منتورینگ

منتورینگ فرایندی است که در آن یک فرد باتجربه، هدایت و حمایت یک فرد یا تیم کم‌تجربه را در حوزه‌ای خاص برعهده می‌گیرد. فرد باتجربه منتور (Mentor) و فرد کم‌تجربه به‌عنوان منتی (Mentee) شناخته می‌شود. فرایند منتورینگ یک ارتباط حرفه‌ای، طولانی‌مدت و سودمند برای هر دو طرف منتور و منتی می‌باشد.

170- Merge & Acquisition

مالکیت و ادغام

زمانی است که استارتاپ توسط یک شرکت بزرگ‌تر خریداری یا با آن ادغام می‌شود. این اتفاق به‌صورت دوستانه (همراه با توافقنامه) یا خصمانه (بدون توافقنامه) صورت می‌گیرد.

171- Merger

ادغام

ادغام یک راه برای شرکت‌ها است تا دامنه فعالیت خود را گسترش دهند، به بخش‌های جدیدی توسعه یابند یا سهم بازار کسب کنند. ادغام یک معامله تجاری است که دو شرکت مستقل و موجود به‌صورت یک موجودیت حقوقی جدید ترکیب می‌شوند. اتحادها به طور داوطلبانه انجام می‌شوند. به طور معمول، هر دو شرکت اندازه و دامنه مشابهی دارند و هر دو نیز از معامله بهره‌مند می‌شوند.

172- Micro-VC

میکرو VC

مایکرو/میکرو وی‌سی‌ها یا شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر کوچک، نوعی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری هستند که مبالغ کمتری نسبت به سرمایه‌گذاری‌های سنتی در حوزه ونچرکپیتال (سرمایه‌گذاری خطرپذیر) در استارتاپ‌های نوپا سرمایه‌گذاری می‌کنند. همچنین مدت‌زمان سرمایه‌گذاری آن‌ها نیز کوتاه‌تر از سرمایه‌گذاری‌های سنتی است (معمولاً ۳ تا ۵ سال).

173- Minimum Viable Product (MVP)

کمینه/حداقل محصول پذیرفتنی

MVP به معنای حداقل محصول پذیرفتنی/ قابل‌ارائه است. درواقع این عامل، یک نسخه ابتدایی و حداقلی از محصول کسب‌وکار است که سعی می‌کند ویژگی‌های اصلی را در بر داشته باشد و اطلاعات کلی را به مشتری منتقل کند.  هدف از ارائة این محصول، آزمایش مدل کسب‌وکار و گرفتن بازخورد از مشتری می‌باشد. ادامه مطلب: https://builds-up.com/mvp/

174- Minority Enterprise Small Business Investment Companies (MESBICs)

شرکت سرمایه‌گذاری در مشاغل کوچک و کسب‌وکارهای اقلیتی

شرکت سرمایه‌گذاری در مشاغل کوچک و کسب‌وکارهای اقلیتی، شرکت‌های سرمایه‌گذاری دولتی هستند که بر شرکت‌ها یا سازمان‌هایی که حداقل ۵۱ درصد از سهام آن‌ها متعلق به اعضای گروه اقلیت است سرمایه‌گذاری می‌کنند. به طور معمول، شرکت‌های سرمایه‌گذاری به تأمین مالی یا سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها و شرکت‌های درحال‌توسعه ارائه می‌پردازند.

175- Month over Month

ماه‌به‌ماه

معیارهای ماه‌به‌ماه به ابزارهایی گفته می‌شود که افراد حرفه‌ای‌ برای پیگیری عملکرد یک شرکت در طول زمان و برای عملکردهای مختلف یک کسب‌وکار از جمله مالی، منابع انسانی، فروش و بازاریابی استفاده می‌کنند. آن‌ها می‌توانند نرخ تغییر و رشد را در یک دوره خاص، مانند هفتگی، ماهانه یا سالیانه اندازه‌گیری کنند. به‌طور خلاصه، رشد ماه‌به‌ماه (M/M) نرخ تغییر مقدار یک معیار را به‌صورت ماهانه از نسبت درصدی به مقدار اولیه اندازه‌گیری می‌کند.

176- Monthly Active Users (MAU)

کاربران فعال ماهانه

کاربران فعال ماهانه (MAU)، تعداد کاربران منحصربه‌فردی است که در طول یک ماه با یک محصول یا وب‌سایت در ارتباط بوده‌اند. شرکت‌ها معمولاً کاربران فعال ماهانه را با استفاده از شناسة منحصربه‌فردی مانند شناسه کاربر، نام کاربری یا آدرس ایمیل ردیابی می‌کنند.

177- Mutual Fund

صندوق سرمایه‌گذاری مشترک

صندوق سرمایه‌گذاری مشترک، یک نوع سرمایه‌گذاری است که گروهی از افراد به‌منظور خرید دارایی‌های مختلف از جمله سهام، اوراق بهادار و ابزارهای بازار پول، پول خود را به اشتراک می‌گذارند. این دارایی‌ها توسط مدیران حرفه‌ای سرمایه‌گذاری، مدیریت می‌شوند و هدف آن‌ها تولید بازده برای سرمایه‌گذاران است. در واقع، یک صندوق سرمایه‌گذاری مشترک، شرکتی است که پول را از بسیاری از سرمایه‌گذاران جمع‌آوری می‌کند و این پول را در اوراق بهادار مانند سهام، اوراق‌قرضه و بدهی‌های کوتاه‌مدت سرمایه‌گذاری می‌کند. مجموع دارایی‌های مالی صندوق سرمایه‌گذاری مشترک به‌عنوان پرتفوی صندوق شناخته می‌شود و سرمایه‌گذاران از طریق خرید سهام در صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک مشارکت می‌کنند.

178- Native Advertising

تبلیغات هم‌نما/ همسان/ نیتیو

تبلیغات هم‌نما به تبلیغاتی گفته می‌شود که با همانندسازی ظاهر تبلیغ با رابط کاربری اپلیکیشن یا سایت، باعث توجه بیشتر کاربر و عدم آزار او می‌شود. هدف اصلی تبلیغات هم‌نما این است که با ارائۀ تبلیغات به‌صورت هماهنگ با محل تبلیغ (صفحه‌ای از سایت، محتوا یا …) یکپارچگی، هویت بصری و تجربه کاربری را حفظ کرده و درعین‌حال، جریان درآمدی جدیدی برای توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌ها یا توسعه‌دهندگان محتوا و… فراهم می‌کند. در واقع حسن این تبلیغات برای تبلیغ‌دهندگان جلب‌توجه کاربر و برای ناشرین، درآمدزایی توأم با عدم تخریب تجربه کاربری است. تبلیغات هم نما (Native) معمولاً در سه قالب Native Social Ads، Sponsored Content و Native Display Ads شناخته می‌شود.

179- Negative Control Provisions

بندهای کنترل منفی (بدون کنترل)

“کنترل منفی” مفهومی روشن در حقوق رقابت است و زمانی رخ می‌دهد که یک شرکت به دلیل سطح یا شرایط سهام‌داری خود، قادر به مسدودکردن یا وتو کردن تصمیمات تجاری استراتژیک می‌باشد. “مفاد/بندهای کنترل منفی” به مفاد قراردادی اشاره دارد که محدودیت‌هایی بر شیوه‌های بیزینس پاسخ‌دهنده تحمیل می‌کند که ممکن است توانایی او را در پاسخگویی به تعهدات خود به خطر بیندازد.

180- Net Asset Value (NAV)

ارزش خالص دارایی

ارزش خالص دارایی (NAV) یک اصطلاح است که برای شرکت‌ها، صندوق‌ها، شراکت‌ها، انجمن‌ها یا دیگر موجودیت‌های سرمایه‌گذاری استفاده می‌شود و ارزش کنونی آن موجودیت را توصیف می‌کند و معمولاً به‌ازای هر سهم بیان می‌شود. ارزش خالص دارایی، مقدار دارایی‌های صندوق سرمایه‌گذاری منهای بدهی‌های آن تقسیم بر تعداد سهام موجود است.

181- Net Financing Cost

هزینه تأمین مالی خالص

تمام هزینه‌های مرتبط با بدهی‌های خارجی (مانند هزینۀ بهره‌‌ها یا دریافتی، هزینه‌های تمدید، هزینه‌های پیش‌پرداخت، هزینه‌های جابه‌جایی نرخ بهره مرتبط)، به جز هزینه‌های همگرایی و توزیع به سرمایه‌گذاران را شامل می‌شود. همچنین به آن هزینه حمل‌ونقل یا به‌طور ساده “حمل‌ونقل” نیز گفته می‌شود که تفاوت بین هزینة تأمین مالی خرید یک دارایی و عایدی نقدی دارایی است. حمل‌ونقل مثبت به معنای این است که عایدی کسب‌شده بیشتر از هزینه تأمین مالی است؛ حمل‌ونقل منفی به معنای این است که هزینه تأمین مالی بیشتر از عایدی کسب‌شده است.

182- Net Income

درآمد خالص

درآمد خالص یا سود خالص معمولاً آخرین مورد در جدول درآمد شرکت است که مقدار درآمد کسب‌شده را پس از درنظرگرفتن همه هزینه‌ها و مخارج، مانند هزینه‌های عملیاتی، هزینه‌های بهره و مالیات نشان می‌دهد.

183- Net Present Value (NPV)

ارزش خالص فعلی

NPV یا ارزش خالص فعلی (Net Present Value) روشی برای ارزیابی مخارج سرمایه‌ای است. از ارزش خالص فعلی برای تعیین سودآور بودن یا نبودن سرمایه‌گذاری‌ها یا پروژه‌ها و همچنین زمان سوددهی آن‌ها استفاده می‌شود. محاسبه NPV در یک دورة زمانی معین انجام می‌شود تا شرکت دریابد که در چه زمانی می‌تواند انتظار بازگشت سرمایه‌اش را داشته باشد. برای بیان نتایج ارزش خالص فعلی، به‌جای درصد‌ها از علامت واحد پولی استفاده می‌شود. یک استارتاپ باید NPV را درک کند؛ زیرا این یک معیار کلیدی برای ارزیابی سودآوری یک سرمایه‌گذاری جدید است.

184- Networking

شبکه‌سازی

شبکه‌سازی به معنی تعامل با افراد برای منافع متقابل است. اگر زمانی در تجارت خود با چالش‌هایی روبرو شوید، این شبکه ارتباطی احتمالاً می‌تواند به شما کمک کند و مشاوره بدهد. به همین ترتیب، شما نیز می‌توانید برای کمک به افراد، دانش و مهارت‌های خود را به اشتراک بگذارید که این امر خود باعث تقویت روابط شما می‌شود. ازآنجاکه شبکه می‌تواند هدفمند و شخصی باشد، می‌تواند نقش مهمی در برنامه بازاریابی شما داشته باشد. شبکه‌سازی یک روش قدرتمند و ارزان است که می‌تواند به شما در موارد زیر کمک کند. ـ با آخرین روندها و پیشرفت‌ها در صنعت همراه باشید؛ ـ بیشتر در معرض توجه عموم قرار بگیرید؛ ـ ایده‌های جدید را به اشتراک بگذارید؛ ـ فروش خود را افزایش دهید؛ ـ اطلاعاتی برای محک‌زدن کسب‌وکار خود بیابید.

185- Net Worth

ارزش/ دارایی خالص

حقوق صاحبان سهام یا ارزش/ دارایی خالص یک شرکت برابر است با کل دارایی‌ها (آنچه که شرکت دارد) منهای کل بدهی‌ها (آنچه که شرکت بدهکار است). اگر شرکتی موفق باشد، سود آن و ارزش/ دارایی خالص آن افزایش می‌یابد. دارایی خالص = بدهی‌ها – دارایی‌ها دارایی‌های یک شرکت ممکن است شامل پول نقد، سرمایه‌گذاری‌ها، اموال و تجهیزات باشد. بدهی‌های آن نیز می‌تواند شامل پولی باشد که به اعتباردهندگان، کارمندان یا تأمین‌کنندگان بدهکار است.

186- New Issue

صدور جدید

New Issue به یک اوراق بهادار اشاره دارد که برای اولین‌بار صادر، ثبت و در بازار فروخته می‌شود؛ اما ضرورتاً به سهام‌ جدید صادرشده ارجاع ندارد، اگرچه پیشنهادهای عمومی اولیه یکی از معروف‌ترین موارد است. هر دو نوع اوراق بدهی و اوراق سهام، از جمله انواع اوراق بهادار هستند که می‌توانند به‌صورت جدید صادر شوند.

187- Non-Compete Agreement

توافق عدم رقابت

توافق‌نامه‌های عدم رقابت برای استارت‌آپ‌ها به همان اندازه ضروری هستند که برای کسب‌وکارهای تثبیت‌شده. این توافق‌نامه‌ها در انواع مختلف شرکت‌ها، چه قدیمی و چه جدید، به طور گسترده‌ای استفاده می‌شوند. توافق‌نامه‌های عدم رقابت مانع از آن می‌شوند که یک کارمند سابق در شرکت رقیب مشغول به کار شود.

188- Non-Dilutive Shares

سهام رقیق نشونده

سهام رقیق نشونده برعکس سهام رقیق‌شونده است؛ این ابزارهای مالی قابلیت کاهش تعداد سهام موجود یک شرکت را دارند. در نتیجه، می‌توانند درآمد هر سهم شرکت را افزایش دهند.

189- Non-Disclosure Agreement (NDA)

قرارداد محرمانگی/ عدم ‌افشاگری

توافقنامه عدم افشای اطلاعات (NDA) به توافقنامه‌ای گفته می‌شود که طی آن هر دو طرف از اطلاعات حساس و محرمانه مانند اسرار تجارت محافظت می‌کنند و آن را با شخص سوم به اشتراک نمی‌گذارند. در این نوع قرارداد، ممکن است جریمه‌ای برای زیر پا گذاشتن مفاد آن در نظر گرفته شود؛ پس بهتر است پیش از امضا به‌دقت مطالعه شود.

190- Non Solicitation Agreement

توافق عدم اغوا/ عدم درخواست

این توافق، قراردادی است که در آن یک کارمند موافقت می‌کند که پس از ترک شرکت، برای منفعت خود یا یک رقیب، به مشتریان یا ارباب‌رجوع شرکت درخواست ندهد. یک بند در قرارداد کارمند که بیان می‌کند اگر او شرکت را ترک کند، با مشتریان آن شرکت تجارت نخواهد کرد و سعی نخواهد کرد دیگر کارمندان را به ترک شرکت و کار برای فرد یا شرکت دیگری تشویق کند.

191- Offering Documents

اسناد اوراق ارائه‌شده

سندی که توسط صادرکننده اوراق‌قرضه تهیه می‌شود و اطلاعات مالی دقیقی درباره صادرکننده و پیشنهاد اوراق‌قرضه ارائه می‌دهد.

192- One Liner (Cocktail party)

جمله کوتاه (در کوکتیل پارتی/ مهمانی رسمی شبانه)

جمله کوتاه در یک کوکتیل پارتی یک جمله واضح، شفاف و جذاب است که به سرمایه‌گذاران بالقوه یک دید کلی و مختصر از مفهوم استارتاپ و مدل کسب‌وکار شما ارائه می‌دهد. این جمله سرمایه‌گذار را به چالش می‌کشد تا به مسئله موردنظر و راه‌حل پیشنهادی شما علاقه‌مند شود.

193- Open-end Fund

صندوق سرمایه‌گذاری با سرمایه متغیر

یک صندوق سرمایه‌گذاری با سرمایه متغیر یا صندوق نامحدود یا صندوق سرمایه‌گذاری باز، همیشه به روی سرمایه‌گذاران جدید باز است؛ بنابراین پیوسته سهام جدید برای فروش عرضه می‌کند و سرمایه جدید را بر اساس تقاضای سرمایه‌گذار می‌پذیرد. خرید سهام باعث ایجاد سهام جدید جایگزین می‌شود، درحالی‌که فروش سهام آن‌ها را از چرخه خارج می‌کند. در مقابل، صندوق سرمایه‌گذاری بسته (Closed-end fund) تعداد مشخصی از سهام را صادر می‌کند و تمام سرمایه خود را در زمان عرضه اولیه (IPO) جمع‌آوری می‌کند.

194- Open Source

شرکت اپن سورس/ آزاد/ متن‌باز/ منبع‌باز 

یک شرکت اپن سورس به هر کسب‌وکاری گفته می‌شود که محصول اصلی آن نرم‌افزار اپن سورس است. نرم‌افزار اپن سورس به‌صورت عمومی و معمولاً رایگان توزیع می‌شود، اما ازآنجایی‌که نگهداری نرم‌افزار کار زیادی می‌طلبد، بسیاری از بزرگ‌ترین پروژه‌های اپن سورس توسط شرکت‌های انتفاعی پشتیبانی و مدیریت می‌شوند.

195- Operating Agreement

قرارداد عملیاتی

قرارداد عملیاتی یک سند حقوقی پایه است که هنگام تشکیل یک شرکت با مسئولیت محدود (LLC) توافق می‌شود. این توافق‌نامه در سطح بالا، ساختار، مدیریت، فرایند تصمیم‌گیری و روش‌های عملیاتی یک LLC را تعیین می‌کند.

196- Operating Budget

بودجه عملیاتی

بودجه عملیاتی یک پیش‌بینی دقیق از درآمدها و هزینه‌های مورد انتظار یک شرکت در یک بازه زمانی مشخص است. شرکت‌ها معمولاً در پایان سال بودجه عملیاتی را تدوین می‌کنند تا فعالیت‌های مورد انتظار در سال بعد مشخص شود.

197- Option

اختیار معامله

اختیار معامله یک قرارداد است که توافقی بین دو طرف ایجاد می‌کند تا در مقطعی از زمان در آینده بتوانند سهام را به قیمتی مشخص بفروشند یا بخرند.

198- Option Pool

استخر ذخیره سهام

یکی از مؤلفه‌های اساسی ساختار سهام شرکت نوپا استخدامی، استخر ذخیره سهام کارمندان است که درصدی از سهام شرکت را به‌صورت سهام به کارمندان وفادار اختصاص می‌دهد. این کار باعث تشویق کارگران و کمک به جذب و نگه‌داشتن افراد بااستعداد برای کسب‌وکار می‌شود.

199- Organic/Non organic Traffic

ترافیک ارگانیک/غیرارگانیک

این اصطلاحات در بازاریابی آنلاین برای دریافت ترافیک وب‌سایت به‌کار می‌روند. در حالت ترافیک ارگانیک برای تبلیغات، هزینه‌ای پرداخت نمی‌شود. به همین دلیل عباراتی مانند بازدیدکنندگان ارگانیک و غیرارگانیک نیز وجود دارند که در دسته اول، افراد از طریق موتورهای جستجو یا ارجاعات مشتریان، کسب‌وکار را پیدا می‌کنند. درحالی‌که در حالت غیرارگانیک، مشتریان بالقوه توسط تبلیغات آنلاین از فعالیت استارت‌آپ آگاه می‌شوند.

200- Outbound Marketing

بازاریابی برون‌گرا

نوعی فعالیت است که در آن وظایف بخش یا حوزه‌هایی خاص از کسب‌وکار توسط سایر شرکت‌ها یا اشخاص خارج از سازمان انجام می‌گیرد. هدف از برون‌سپاری در استارت‌آپ‌ها‌، اختصاص زمان بیشتر برای تمرکز بر کارهای تخصصی است که افراد داخل سازمان آن‌ را به بهترین نحو انجام می‌دهند. امور حسابداری، بازاریابی، توسعه وب، نمونه‌ای از فعالیت‌های قابل‌انجام از این طریق هستند. در بازاریابی برون‌گرا از طریق تبلیغات آنلاین، تیزرهای تلویزیونی، بیلبوردها و تبلیغات محیطی به شکل مستقیم با کسب‌وکار ارتباط برقرار می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *