مرکز نوآوری مهندسی و ساخت (بیلدزآپ) با همکاری پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی و مرکز نوآوری دانشکده معماری این دانشگاه، نشستی را در موضوع فناوری‌های نوین صنعت زیرساخت و ساختمان در سالن شهید دلبری دانشکده معماری دانشگاه با حضور اساتید، دانشجویان، صاحبان ایده و شرکت‌های بالغ فعال در این حوزه برگزار نمود. در این نشست، دکتر محمد بروجردی مدیر مرکز نوآوری مهندسی و ساخت ضمن تشریح موقعیت مهم صنعت ساختمان در زندگی و آبادانی و نقش تمدنی آن در زندگی انسان، به تبیین چالش‌های مهم آن در سال‌های اخیر از جمله آلایندگی زمین و آب و هوا و تخریب محیط زیست و آثار اجتماعی تحولات مذبور پرداخت و حل معضلات آن را نیازمند راه‌های غیرمعمول و خارج از چارچوب و بهره‌گیری از نوآوری، عنوان نمود. در همین راستا، از یک سو افق‌های پیش روی این صنعت استراتژیک در گستره جهانی و نیز پیشرانی مهم آن در کشورمان تشریح و از سوی دیگر به مقاومت سنتی این صنعت در مقابل فناوری‌های نوین اشاره و مقتضیات تحولات ناشی از انقلاب چهارم صنعتی و همگرایی فناوری‌های نو، توضیح داده شد.

   در ادامه مصداق‌ایی از تجربیات حضور نوآوری در این عرصه از جمله در نگاه کلان احداث شهرهای هوشمند مبتنی بر ساخت و مدیریت یکپارچه و هوشمند سیستم‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری شهری و با رویکرد صرفه‌جویی در مصرف انرژی و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و اجتناب از آثار مخرب زیست‌محیطی؛ و در نگاه خرد به خانه سبز و هوشمند و ساختمان‌های پایدار، اشاراتی صورت گرفت.

 مباحثی از جمله فناوری‌های نوین طراحی، اجرا و ساخت؛ تجهیزات حفاظتی و کنترلی؛ کارگران رباتیک، فناوری‌های ترکیبی دیجیتال نظیر متاورس، واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و مدل‌سازی اطلاعات ساختمان؛ رویکرد نوین صنعتی‌سازی و ساخت مدولار و تلفیق با چاپ‌گر سه‌بعدی؛ و همچنین مصالح پیشرفته تشریح گردید.

  مدیر مرکز نوآوری مهندسی و ساخت با معرفی مجموعه شناسا و جایگاه برجسته آن در اکوسیستم نوآوری کشور، از هم‌افزایی با پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی استقبال نموده و اولویت‌های پذیرش تیم در این مرکز را نام برد.   

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *