51- Chief Information Officer (CIO)

مدیر ارشد فناوری اطلاعات

مدیر ارشد فناوری اطلاعات (CIO) از مدیران اجرایی شرکت است که مسئولیت مدیریت، اجرا و کاربردی‌بودن فناوری‌های اطلاعات و رایانه را بر عهده دارد. ازآنجاکه فناوری در حال افزایش و تغییر شکل صنایع در سطح جهانی است، محبوبیت و اهمیت نقش CIO هم افزایش یافته است. CIO به تجزیه‌وتحلیل چگونگی کمک فناوری‌های مختلف به شرکت یا بهبود فرایندهای تجاری موجود پرداخته و سپس سیستمی را برای تحقق این مزیت ایجاد می‌کند.

52- Chief Marketing Officer (CMO)

مدیر ارشد بازاریابی

مدیر ارشد بازاریابی مسئولیت اجرایی فعالیت‌های بازاریابی یک سازمان را بر عهده می‌گیرد و اغلب گزارش‌های خود را به مدیر ارشد اجرایی و یا مدیر عملیات تحویل می‌دهد. یک مدیر بازاریابی عموماً مدیر ارشد تأثیر نیز می‌باشد. او مسئولیت هم‌صدا کردن یک شرکت را نیز برعهده دارد.

53- Chief Operating Officer (COO)

مدیر ارشد عملیات

COO یکی از مدیران اجرایی در شرکت است که وظیفه نظارت بر عملکردهای اداری و عملیاتی روزانه کسب‌وکار را بر عهده دارد. مدیر عملیاتی معمولاً به مدیر ارشد اجرایی (CEO) گزارش می‌دهد و در میان پست‌های سطح اجرایی رتبه دوم را دارد. در برخی از شرکت‌ها، این نقش با عناوین دیگری نظیر «معاون اجرایی عملیات»، «مدیر ارشد عملیات» یا «رهبر عملیاتی» شناخته می‌شود.

54- Chief Security Officer (CSO)

مدیر ارشد امنیت

مدیر ارشد امنیت یکی از مدیران اجرایی شرکت است که مسئولیت امنیت پرسنل، دارایی‌های فیزیکی و اطلاعات را به دو صورت فیزیکی و دیجیتالی بر عهده دارد. اهمیت این جایگاه در عصر فناوری اطلاعات به دلیل خطرات هک، باج‌افزار و سرقت اطلاعات افزایش یافته است. مدیران این حوزه معمولاً مسئول پروتکل‌های ایمنی آنلاین، مدیریت ریسک و پاسخ‌گویی به حوادث امنیتی هستند. برخی از شرکت‌های فناوری ممکن است به‌جای CSO، از مدیر ارشد امنیت اطلاعات برای انجام امور خود استفاده کنند که این خود حاکی از تمرکز مسئولیت‌های شرکت بر حوزه دیجیتال است.

55- Chief Technology Officer (CTO)

مدیر ارشد فنی

یک موقعیت اجرایی در سازمان و یا هر نهاد دیگری است که شغل و حرفه این فرد بر روی مسائل علمی و فنی موجود در سازمان متمرکز است.

56- Churn Rate

نرخ ریزش

نرخ ریزش نرخ سالانه درصدی است که مشتریان اشتراک یک سرویس را لغو می‌کنند یا کارمندان شغل خود را ترک می‌کنند. مثلاً اگر این ماه یک اپلیکیشن 100 مشترک پرداخت‌کننده هزینه اشتراک داشته باشد و ماه بعد 30 نفر از آنها اشتراک را نخرند، نرخ ریزش 30 درصد است. برای گسترش مشتریان یک سازمان، نرخ رشد آن که توسط تعداد مشتریان جدید اندازه گرفته می‌شود، باید از نرخ ریزش بیشتر باشد.

57- Click Through Rate (CTR)

نرخ کلیک

یکی از معیارهای سنجش کمپین‌های آنلاین است که نشان می‌دهد به‌ازای نمایش یک صفحه، آگهی یا ایمیل چه تعداد کلیک بر روی آن انجام شده است.

58- Cliff

صخره

یک cliff معمولاً در schedule vesting (سهم‌هایی که به کارمندان طی زمان داده می‌شود) اعمال می‌شود. cliff دوره زمانی است که کارمندان باید طی کنند تا بتوانند درصدی از سهم مالکیت خود را از شرکت مطالبه کنند. این دوره که معمولاً یک‌ساله است، مانعی برای ترک افراد کلیدی در شرکت به‌حساب می‌آید. همچنین صخره‌ها می‌توانند ابزاری برای مدیرعامل باشند تا کارمندان را در یک دوره زمانی محدود (معمولاً یک سال) اخراج یا بدون دادن سهام به آنها، ترک کنند.

داستان‌های ترسناکی از سیلیکون‌ولی وجود دارد که در آنها کارمندان اولیه درست قبل از دریافت سهم خود از شرکت اخراج می‌شوند. صخره‌ها همچنین توسط سرمایه‌گذاران برای مدیرعامل استفاده می‌شوند تا مطمئن شوند که مدیرعامل پس از دریافت پول، در شرکت باقی می‌ماند.

59- Coaching

مربیگری

مربیگری  رابطه‌ای است دوطرفه بین مربی و کسی که مورد حمایت کوچ  است. مربی به فرد کمک می‌کند تا بتواند توانایی‌های ذاتی و بالقوه خود را شکوفا کند. مربی با گذشته افراد کار چندانی ندارد؛ بلکه تلاش و تمرکز را بر روی حال و آینده نزدیک افراد و اهداف که دارند قرار می‌دهد.

60- Co-Founder

هم‌بنیان‌گذار

شخصی است که با همراهی یک و یا دو نفر دیگر، کسب‌و‌کاری را راه‌اندازی کرده است. هر فردی که در ایجاد یک موجودیت مشارکت داشته باشد، هم بنیان‌گذار نامیده می‌شود.

61- Co-investment

سرمایه‌گذاری مشترک

نوعی از سرمایه‌گذاری است که بیشتر از یک سرمایه‌گذار، با هم در یک سرمایه‌گذاری با شرایط مشابه شرکت می‌کنند.

62- Common Stock

سهام عادی

سهام عادی اوراق بهاداری است که نشان‌دهنده مالکیت در یک شرکت است. دارندگان سهام عادی هیئت‌مدیره را انتخاب می‌کنند و پیرامون سیاست‌های شرکت رأی می‌دهند. این شکل از مالکیت سهام معمولاً نرخ بازدهی بلندمدت بیشتری را به همراه دارد. بااین‌حال در صورت انحلال، سهام‌داران عادی تنها پس از پرداخت کامل به دارندگان اوراق‌قرضه، سهام‌داران ممتاز و سایر دارندگان بدهی، حق و حقوقی بر دارایی‌های شرکت دارند. سهام عادی در بخش حقوق صاحبان سهام در ترازنامه شرکت گزارش می‌شود.

63- Company By-Laws

آیین‌نامه شرکت

آیین‌نامه شرکت مجموعه قوانینی است که نحوه اداره یک شرکت را تعیین می‌کند و یکی از اولین مواردی است که در زمان تأسیس شرکت توسط هیئت‌مدیره وضع می‌شود. آیین‌نامه‌ها اساساً اسناد منحصربه‌فردی هستند که شامل استانداردهایی که شرکت باید از آن‌ها پیروی کند و عملیاتی که در طی دوران فعالیت خود انجام خواهد داد، می‌شوند.

64- Competitive Advantage

مزیت رقابتی

اصطلاحی برای مشخص‌کردن فعالیت‌هایی است که یک کسب‌وکار در آن دارای عملکرد بهتری نسبت به سایر رقیبان دارد. این مفهوم، تفاوت آن کسب‌وکار با رقبا را نشان می‌دهد و در برنامه‌ریزی‌های کلی فعالیت، بسیار اهمیت دارد. مثلاً مزیت دیجی‌کالا، وجود تعداد زیادی محصول، برند شناخته شده و همین‌طور سئو قدرتمند سایت است. یا مثلاً مزیت اسنپ نسبت به تپسی، وجود تعداد زیادی ماشین است که باعث می‌شود مشتریان سریع‌تر تاکسی‌شان را بگیرند.

65- Compound Annual Growth Rate

نرخ رشد مرکب سالانه

نرخ رشد مرکب سالیانه (CAGR) میزان نرخ بازگشت سرمایه‌ای (RoR) است که برای رشد سرمایه‌گذاری از مراحل اولیه دوره تا مراحل پایانی مورد نیاز است، این نرخ با این فرض محاسبه می‌شود که سود در پایان هر دوره سرمایه‌گذاری مجدداً وارد جریان سرمایه‌گذاری شود.

66- Conversion Rate

نرخ تبدیل

در دنیای وب، تعداد بازدیدکنندگان بسیار زیاد است. این یعنی ممکن است در روز چند هزار یا حتی چند میلیون نفر از یک وب‌سایت بازدید کنند؛ اما تعداد افرادی که از بازدیدکننده به خریدار محصول تبدیل می‌شوند، بسیار کم است. مثلاً ممکن است از هر 1000 نفر، چیزی بین 1 تا 5 نفر اقدام به خرید کنند. کلمه نرخ تبدیل در اصل به همین افراد تبدیل‌شده در مقابل بازدیدکننده اشاره دارد. البته در برخی مواقع منظور از تبدیل، نه خرید محصول بلکه تبدیل به فردی است که آدرس ایمیل، شماره تماس و… اش را در اختیار آن وبسایت قرار داده یا یک اقدام دیگر را انجام می‌دهد. به‌طور خلاصه، نرخ تبدیل نشان‌دهندۀ درصدی از بازدیدکنندگان وب سایت است که واقعا خرید (یا هدف دیگری) را انجام می‌دهند.

67- Convertible Preferred Stock

سهام ممتاز قابل‌تبدیل

سهام ممتاز قابل‌تبدیل، سهامی است که دارنده آن می‌تواند پس از یک مدت معین و با یک نسبت ثابت آن را به سهام عادی تبدیل کند. غالباً درخواست تبدیل سهام ممتاز از سوی سهام‌دار انجام می‌گیرد، اما در مواردی شرکت صادرکننده اوراق طبق یک سری قوانین تبدیل را الزامی اعلام می‌کند. ارزش سهام ممتاز قابل‌تبدیل به عملکرد سهام عادی بستگی دارد.

68- Copyright

کپی‌رایت

کپی‌رایت یا حق تکثیر، حق قانونی انحصاری به پدیدآورنده یک اثر یا محصول است. بر اساس قانون کپی‌رایت، حقوق نسخه‌برداری هر آنچه در اختیار کسب‌وکار است؛ مانند اختراع، لوگو، شعار، نرم‌افزارها به شکل منحصربه‌فرد برای مدت زمانی مشخص در اختیار مالک آن قرار می‌گیرد.

69- Corporate Charter

اساس‌نامه شرکت

اساسنامه شرکت که با عنوان «منشور شرکت» و یا «بندها و شرایط شرکت» نیز شناخته می‌شود، یک سند کتبی است که توسط بنیان‌گذاران تنظیم می‌شود. جزئیات اجزای اصلی شرکت از جمله اهداف، ساختار و عملیات برنامه‌ریزی‌شده در این سند آورده می‌شوند و در صورت تأیید دولت، شرکت به‌عنوان یک شرکت حقوقی به رسمیت شناخته می‌شود.

70- Corporate Venture Capital (CVC)

سرمایه‌گذاری خطرپذیر شرکتی

سرمایه‌گذاری خطرپذیر شرکتی به روشی از سرمایه‌گذاری گفته می‌شود که در آن شرکت‌های بزرگ مستقیماً بر روی استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای نوپا سرمایه‌گذاری می‌کنند. در قبال این سرمایه‌گذاری بخشی از سهام استارتاپ به شرکت سرمایه‌گذار منتقل می‌گردد و معمولاً استارتاپ علاوه بر بهره‌مندی از سرمایۀ تزریق شده از حمایت‌های سرمایه‌گذار بهره‌مند می‌شود. این حمایت‌ها می‌تواند شامل مواردی نظیر استفاده از تخصص شرکت در مسائل فنی، مشاوره در تصمیم‌گیری و اشتراک‌گذاری بازار باشد.

71- Corporation

ابرشرکت

ابرشرکت دارای ماهیت حقوقی است که از صاحبانش جدا و متمایز است. طبق قانون، ابرشرکت‌ها بسیاری از حقوق و مسئولیت‌های مشابه با افراد را دارند. آن‌ها می‌توانند قرارداد ببندند، وام بگیرند و پول قرض کنند، شکایت کنند و مورد شکایت قرار بگیرند، کارمند استخدام کنند، مالک دارایی باشند و مالیات بپردازند. برخی افراد از ابرشرکت به‌عنوان «شخص حقوقی» یاد می‌کنند.

72- Cottage Businesses

بیزینس/ استارت‌آپ‌ کلبه‌ای

به استارت‌آپ‌هایی گفته می‌شود که در مقیاس کوچک، بهترین عملکرد خود را دارند. دلیل نام‌گذاری کلبه به این جهت است که تصور می‌شود کسب‌وکارهای این دسته، در صورت فعالیت به شکل کوچک در فضای خانه به‌جای محیط اداری، بهتر کار می‌کنند.

73- Covenant

عهدنامه

عهدنامه در معنای عام به توافق یا قرارداد بین دو طرف اطلاق می‌شود. در عهدنامه، طرفین به توافق می‌رسند که چه فعالیت‌هایی را انجام داده و از چه فعالیت‌هایی خودداری کنند. در امور مالی، عهدنامه‌ها به طور معمول به شرایط قرارداد مالی مربوط می‌شوند. این شرایط، شامل بندهایی در مورد سند وام یا انتشار اوراق‌قرضه و محدودیت‌های وام‌گیرنده است.

74- Coverage Ratio

نسبت پوشش بدهی

نسبت پوشش، معیاری است که برای سنجش میزان توانایی شرکت در بازگرداندن بدهی و رسیدگی به تعهدات مالی خود، از قبیل پرداخت بهره یا سود سهام، در نظر گرفته شده است. هر چه نسبت پوشش بالاتر باشد، پرداخت بدهی و سود سهام آسان‌تر خواهد بود. روند نسبت پوشش همواره توسط مدیران تجزیه‌وتحلیل و دیگر سرمایه‌گذاران بررسی می‌شود تا تغییر وضعیت مالی شرکت تحت نظارت باشد.

75- Co-Working Space

فضای کار اشتراکی

این فضا، دفتر کاری مشترکی است که در آن گروه‌های مختلف افراد و استارت‌آپ‌ها به فعالیت می‌پردازند. این نوع فضا به دلیل داشتن امکانات مشترک، در مقایسه با اجاره یا خرید دفتری مستقل برای استارت‌آپ‌های با تعداد پرسنل کم، مقرون‌به‌صرفه‌تر است.

76- Crowdfunding

کراودفاندینگ/ تأمین مالی جمعی/ سرمایه‌گذاری جمعی

تأمین مالی جمعی، اشاره به تلاش کارآفرینان (فرهنگی، اجتماعی و انتفاعی) برای تأمین مالی فعالیت‌های مخاطره‌آمیزشان از مشارکت افراد زیاد با سرمایه کم، با استفاده از اینترنت، بدون واسطه‌ها و الزامات مالی استاندارد دارد.

77- Crowdsourcing

جمع‌سپاری

عمل جمع‌آوری خدمات، ایده‌ها یا محتوا از طریق مشارکت گروه بزرگی از مردم است. مثل دریافت اطلاعات رایگان از افراد در اینترنت یا استفاده از یک نظرسنجی.

78- Cumulative Preferred Stock

سهام ممتاز تجمعی (سهام ممتاز با سود انباشته)

سهام ممتاز انباشته نوعی از سهام ممتاز با شرایطی است که مقرر می‌دارد در صورت عدم پرداخت سود در گذشته، سود سهام بدهی باید قبل از سهام‌داران ممتاز و سهام‌داران عادی به صاحبان سهام ممتاز انباشته پرداخت شود. سهام ممتاز انباشته را سهام ممتاز تجمعی نیز می‌نامند.

79- Cumulative Voting

رأی‌گیری تجمعی

رأی‌گیری تجمعی روشی است که هنگام انتخاب مدیران یک شرکت به کار گرفته می‌شود. به طور معمول، هر سهام‌دار به‌ازای هر سهم خود در شرکت ضرب در تعداد مدیرانی که باید انتخاب شوند حق رأی دارد. این فرایند که گاهی رأی‌گیری تناسبی نیز نامیده می‌شود، برای سرمایه‌گذاران منفرد سودمند است؛ زیرا در این صورت می‌توانند تمام آرای خود را برای یک نامزد اعمال کنند.

80- Customer Acquisition Cost (CAC)

هزینه جذب مشتری

میزان هزینه‌ای که برای بازاریابی، فروش و غیره لازم است تا از طریق آن یک کاربر به دست آید. یعنی برای جذب‌کردن هر مشتری برای یک کسب‌وکار از روش‌های بازاریابی، تبلیغات و دیگر روش‌ها، باید چقدر هزینه صرف کرد. به‌دست‌آوردن این عدد اهمیت زیادی دارد؛ چون باید در تعیین بودجه بازاریابی به آن توجه شود.

81- Customer Development

مشتری‌سازی

مشتری‌سازی، چارچوبی چهارمرحله‌ای برای کشف و ارزیابی این موضوع است که: شناخت بازار واقعی برای محصول موردنظر انجام شده است؛ محصول از ویژگی‌های مناسبی برخوردار است تا به نیازهای مشتریان پاسخ دهد؛ روش‌های مناسب برای جذب و تبدیل مشتریان، تست و منابع مناسب برای گسترش و توسعه کسب‌وکار، فراهم شده یا خیر؟  چهار مرحله مشتری سازی عبارت است از:

– کشف مشتری: یک محصول، مسئله یک گروه قابل‌شناسایی از کاربران را حل می‌کند.

– ارزیابی مشتری: بازار به‌قدری توانایی خرید محصول را دارد که بتوان بر اساس آن یک کسب‌وکار توجیه‌پذیر ساخت.

– خلق مشتری: کسب‌وکار به‌واسطه فروش تکرارپذیر و نقشه راه بازاریابی و فروش، گسترش و توسعه‌پذیر است.

– ساخت شرکت: واحدهای شرکت و فرایندهای عملیاتی برای پشتیبانی از توسعه شرکت، شکل گرفته‌اند.

82- Customer Journey Mapping

نقشه سفر مشتری

یکی از ابزارهای مهمی که در زمینه تجربه سازی مشتریان استفاده می‌شود، نقشه راه/سفر مشتری (Customer Journey Map) است. در واقع این نقشه شامل کل مراحل، شرایط و حالت‌های احساسی است که مشتری در زمان تعامل با یک کسب‌وکار تجربه می‌کند.
این ابزار نقطه‌نظر مشتری را نشان داده و فقط به نقاط تماس با کسب‌وکار اشاره نمی‌کند و کاملاً با نقشه نقاط تماس (مشتری) که نشان‌دهنده تعامل‌ها یا تماس‌های شخصی با مشتریان است، تفاوت دارد.

83- Customer Lifetime Value (CLV)

ارزش طول عمر مشتری

ارزش طول عمر مشتری، نمایانگر کل پولی است که انتظار می‌رود مشتری در طول زندگی خود در کسب‌وکار شما خرج کند. این عدد خیلی مهم است، چرا که به ‌شما کمک می‌کند تا درباره میزان پولی که برای سرمایه‌گذاری در جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان فعلی لازم دارید، تصمیم‌گیری کنید. به عبارتی کسب‌وکارها با حساب‌کردن ارزش طول عمر مشتری یا CLV مشتری‌های خود را طبقه‌بندی می‌کنند.

84- Customer Relationship Management (CRM)

مدیریت ارتباط با مشتری

به معنای ایجاد، توسعه، حفظ و بهینه‌سازی روابط ارزشمند بلندمدت به‌صورت دوطرفه بین مشتریان و سازمان‌ها است. در واقع، مدیریت ارتباط مشتری یک فرایند است که در آن کسب‌وکارها سعی می‌کنند تا ارتباط بهتری با مشتریان و مخاطبان خود برقرار کنند. اصولاً این فرایند به کمک نرم‌افزار ارتباط با مشتری انجام می‌شود. این نرم‌افزار روی رایانه نصب شده و اطلاعات کاملی در مورد هر مشتری و مخاطب ارائه می‌دهد.

85- Customer Segmentation

بخش‌بندی مشتریان

بخش‌بندی مشتریان به تقسیم‌بندی مشتریان بر اساس دسته‌ای از ویژگی‌های مشترک با هدف اجرای یک استراتژی بازاریابی کارآمد است. این بخش‌بندی اغلب بر مبنای جمعیت‌شناسی، خصوصیات روان‌شناختی و رفتاری، محل جغرافیایی سکونت مخاطب انجام می‌شود. دسته‌بندی مشتریان بر این اساس، تمرکز کسب‌وکار بر گروه هدف مناسب برای فروش محصول را آسان می‌کند.

86- Daily Active Users

کاربران فعال روزانه

به تعداد افراد متمایزی که در یک روز معین با محصولی آنلاین در تعامل هستند کاربران فعال روزانه گفته می‌شود. برشماری این عده از افراد یکی از روش‌های سنجش موفقیت محصول آنلاین است، چه آن محصول یک بازی آنلاین، وب‌سایت، شبکه اجتماعی و یا یک نشریه اینترنتی باشد.

87- Death Valley Curve

منحنی دره مرگ

منحنی دره مرگ، آن دوره از زندگی استارتاپ است که فعالیتش را شروع کرده، اما هنوز درآمدی ندارد. این اصطلاح معمولاً توسط سرمایه‌گذاران خطرپذیر به کار می‌رود و اصطلاح آن از شکل نموداری افت جریان نقدی در شرکت‌های استارتاپی برگرفته شده است. این دوره مربوط به زمانی است که شرکت، سرمایه اولیه ارائه شده توسط سهام‌دارانش را مصرف می‌کند.

88- Debt

بدهی

این اصطلاح به معنای میزان پولی است که یک قرض‌گیرنده به یک شخص، سرمایه‌گذار، یا یک مؤسسة وام‌دهی بدهکار است. در اصطلاح‌ سرمایه‌گذاری، کلمة “بدهی” معمولاً مرتبط با پرداخت‌های سود سرمایه است.

89- Debt Instrument

اسناد (ابزار) بدهی

اسناد/ابزار بدهی به ابزاری می‌گویند که کسب‌وکارها می‌توانند برای تأمین سرمایه از آن استفاده کند. این ابزار یک تعهد مستند و لازم‌الاجراست که در ازای تعهد و کسب‌وکار مبنی بر بازپرداخت مبلغ به وام‌دهنده یا سرمایه‌گذار مطابق با شرایط قرارداد، وجوهی را در اختیار آن کسب‌وکار قرار می‌دهد. قراردادهای اسناد بدهی شامل جزئیات مفاد معامله مانند وثیقه و ضمانت، نرخ بهره، برنامه زمان‌بندی پرداخت بهره و بازه زمانی سررسید (در صورت وجود)، می‌شوند.

90- Decacorn Startup

استارت‌آپ دکاکورن

استارتاپ‌های دکاکورن دسته‌ای از غول‌های استارت‌آپی بالاتر از یونیکورن‌ها هستند که میزان درآمد آن‌ها در مدت‌زمان کوتاهی به بیش از ۱۰ میلیارد دلار رسیده است.

91- Depreciation

استهلاک

هزینه‌ای ثبت شده برای کاهش ارزش یک دارایی محسوس با عمر طولانی‌مدت. ازآنجایی‌که این یک هزینة غیرنقدی است، باعث افزایش جریان آزاد نقدینگی شده و میزان عایدات گزارش‌شدة شرکت را کاهش می‌دهد. این اصطلاح به ازدست‌رفتن تدریجی ارزش واحد پول، سهام و کالاهای مادی گفته می‌شود.

92- Dilution

رقیق‌شدن سهام

رقیق‌شدن سهام زمانی اتفاق می­افتد که یک شرکت سهام جدید صادر کند و این امر، منجر به کاهش درصد مالکیت سهام­داران موجود در آن شرکت شود. رقیق‌شدن همچنین می­تواند هنگامی رخ دهد که دارندگان اختیار معامله‌های سهام، اختیار معامله‌های خود را اعمال کنند؛ به همین دلیل هنگامی که تعداد سهام موجود افزایش یابد، درصد کمتر یا به‌اصطلاح رقیق‌شده‌ای از سهام به هر سهام­دار تعلق می­گیرد.

93- Disruptive Innovation

نوآوری مخرب

به نوعی نوآوری گفته می‌شود که شرایط قبلی بازار کسب‌وکار را با ارائه محصولی جدید دگرگون می‌کند. این حالت معمولاً باعث برهم‌خوردن تعادل شرکت‌ها در بازار و تغییر آن به سمت کسب‌وکار دارنده این نوآوری منجر می‌شود.

94- Dragon Startup

استارت‌آپ دراگون/ اژدها

به استارت‌آپ‌هایی گفته می‌شود که در یک فاز از سرمایه‌گذاری بیش از 12 میلیارد دلار منابع مالی جمع‌آوری می‌کنند.

95- Due Diligence

ارزیابی موشکافانه/ ارزیابی صلاحیت

به بررسی دقیق سوابق مالی استارت‌آپ با هدف تأیید حقایق و جزئیات گفته می‌شود. معمولاً سرمایه‌گذاران قبل از توافق بر سر تأمین منابع مالی کسب‌وکار یا خرید آن‌ها، این فعالیت را انجام می‌دهند.

96- Early Adopters

پذیرندگان اولیه/ آغازین

اشخاص حقیقی یا حقوقی که پیش از دیگران از یک تکنولوژی یا محصول استفاده می‌کنند. آن‌ها به کسب‌وکارها بازخورد می‌دهند و کمک می‌کنند تا نقایص محصول را بهبود دهند، هزینه تحقیق و توسعه محصول را کاهش و نفوذ در بازار را افزایش دهند. این دسته افراد تمایل زیادی برای خرید محصولات دارند و با تأثیرگذاری خود به‌خصوص در شبکه‌های اجتماعی محرکی برای فروش بیشتر به‌حساب می‌آیند. اصولاً برای کسب‌وکارهایی که اقدام به معرفی یک محصول یا خدمات جدید به بازار می‌کنند، پذیرندگان آغازین اهمیت زیادی دارند.

97- Early Majority

اکثریت پیشگام

بخشی از مشتریان هستند که پس از پذیرندگان آغازین می‌آیند. آن‌ها به مزایای فناوری نو اعتماد دارند؛ ولی صبر می‌کنند تا پذیرندگان آغازین زودتر از آن‌ها محصول یا خدمت را امتحان یا استفاده کنند. به عبارتی، آن‌ها اولین بخش قابل‌توجهی از جمعیت هستند که یک نوآوری را اتخاذ می‌کند.

98- Early Stage

مرحله آغازین/ اولیه

حالتی از یک شرکت که معمولاً مرحلة کاشت اولیة خود را به پایان رسانده است و دارای تیم مدیریتی بنیادی یا مرکزی است، و ایدة اصلی کسب‌وکار خود را اثبات کرده یا مرحلة آزمایشی خود را به پایان رسانده‌ است، کمترین میزان درآمد (سود سهام) را دارد، و هیچ عایده یا جریان نقدی مثبتی در حال حاضر ندارد.

99- EBITDA (Earnings Before Interest, Taxes, Depreciation and Amortisation)

مجموع درآمدها بدون احتساب بهره، مالیات، استهلاک و انقضا

به‌معنی مجموع درآمدها بدون احتساب بهره، مالیات، استهلاک و انقضاست که معیاری برای تعیین سودآوری است. مزیت EBITDA این است که بر عملکرد اصلی یک شرکت تمرکز می‌کند تا اثرات هزینه‌های مالی غیراصلی.

100- Elevator Pitch

ارائه آسانسوری

در واقع استعاره‌ای از یک ارتباط بسیار مؤثر در یک زمان کوتاه است (مثلاً به‌اندازه زمانی که شخص مهمی را در یک آسانسور ملاقات کنید) به‌طوری‌که شخص مقابل ترغیب شده و به سخنان شما گوش دهد تا زمینه برقراری یک ارتباط بلندمدت شکل گیرد. فرض کنید در یک آسانسور با یک سرمایه‌گذار هم مسیر شده‌اید و تنها ۳۰ تا ۱۲۰ ثانیه فرصت دارید او را متقاعد کنید که روی ایده‌ شما سرمایه‌گذاری کند. به ‌عبارتی شما باید در این چند ثانیه مشکل، راه‌حل آن و بازار مشتری‌ها را برای سرمایه‌گذار توضیح بدهید و او را متقاعد کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *