101- Entrepreneur

کارآفرین

کارآفرین کسی است که تعهد می‌کند تا سازماندهی و مدیریت کسب‌وکار جدیدی توأم با ریسک را بپذیرد. یک کارآفرین کسی است که برای هر ایده‌ای که به دستش می‌رسد، چه به یک محصول منجر شود و یا نوعی خدمات، با داشتن مجموعه‌ای از مهارت‌ها تمام سعی خود را در جهت به نتیجه رساندن آن ایده انجام دهد و حاضر به پذیرش هرگونه ریسکی در این راه نیز باشد. ادامه مطلب:  

https://builds-up.com/entrepreneurship/


102- Entrepreneurship ecosystem

اکوسیستم کارآفرینی

اکوسیستم کارآفرینی به افراد، سازمان یا نهادهایی اشاره می‌کند که محرک تصمیم فرد برای کارآفرینی است و بر احتمال موفقیت فرد، در صورت راه‌اندازی کسب‌وکار کارآفرینانه تأثیرگذار است. به عبارتی اکوسیستم، محیطی مناسب برای رشد و موفقیت بنگاه‌های نوآور فراهم می‌کند. هر نهادی که به طور بالقوه و بالفعل حامی کارآفرینی است ذی‌نفع اکوسیستم کارآفرینی به‌حساب می‌آید. مانند: ارگآن‌های دولتی، دانشگاه‌ها، بانک‌ها، کارآفرینان، مراکز رشد، مراکز شتاب‌دهی و صندوق سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر.


103- Equity

حقوق صاحبان سهام

حقوق صاحبان سهام، نشان‌دهنده میزان مالکیت صاحبان و سهام‌داران یک کسب‌وکار است. به عبارتی، میزان ارزش یک شرکت که به افراد حقیقی یا حقوقی شرکت تعلق دارد. این حقوق در صورت منحل‌شدن شرکت بعد از کسر بدهی‌ها، از کل دارایی‌ها محاسبه می‌شود. در برخی موارد نیز سهام‌داران در عوض مشارکت نقدی، با نیروی کار و زمان خود در شرکت سهیم هستند. به این نوع مشارکت، سهام عرق‌ریختن یا «Sweat Equity» می‌گویند. یعنی سهامی که در ازای کار یا زمان صرف‌شده در شرکت، به فرد تعلق می‌گیرد.


104- Equity Crowdfunding

سرمایه‌گذاری جمعی سهامی

سرمایه‌گذاری جمعی سهامی، درست مانند سرمایه‌گذاری جمعی، معمولی است؛ اما در سرمایه‌گذاری، به سرمایه‌گذاران سهام شرکت تعلق می‌گیرد.


105- Evaluation

ارزیابی

فرایند مستمری است که توسط یک شخص ثالث، سازمان یا مشتری اجرا می‌گردد. این فرایند، معیارهای کمی و کیفی مربوط به میزان دستیابی به مقاصد از پیش تعیین‌شده و اهداف برنامه‌ها، کیفیت مدیریت و تغییرات بنیادین را ارائه می‌کند. این بازخورد، برای برنامه‌ریزی و اجرای تغییرات مطابق با اهداف تعیین‌شده به‌کار می‌رود.


106- Evangelist

مُبلّغ

مُبلّغ‌ها افرادی در اکوسیستم کسب‌وکار هستند که به ترویج ویژگی‌های مثبت یک محصول یا خدمات به مخاطبان گسترده برای افزایش پایگاه مشتری یک شرکت می‌پردازند. این افراد می‌توانند یکی از اعضای تیم، هیئت‌مدیره باشند که فعالیت شرکت را تبلیغ می‌کنند. آن‌ها فراتر از مسئولیت خود در کسب‌وکار، ترویج‌دهنده استفاده از محصول و خدمت در بین سایر افراد هستند.


107- Exit Strategy

استراتژی/ راهبرد خروج

برنامه‌ای تدوین‌شده برای خروج بنیان‌گذار یا سرمایه‌گذار از کسب‌وکار است. این استراتژی که بر مبنای معیارهای کلیدی از ابتدای فعالیت تعیین می‌شوند، در زمان سودآوری پایین، تعطیل‌شدن یا فروش کسب‌وکار با هدف بازگشت سرمایه به افراد اصلی، مدنظر قرار می‌گیرد. راهبرد خروج همچنین «فعالیت نقد‌نمودن» نیز نامیده می‌شود.


108- First Mover Advantage

مزیت پیش‌گامی

توانایی یک شرکت برای بهترشدن نسبت به رقبای خود در نتیجۀ اولین‌بودن در بازار یک دسته محصول جدید. اولین‌بودن در کسب‌وکار باعث می‌شود که استارت‌آپ در برابر رقبا سطحی بالاتر داشته باشد.


109- Founder

بنیان‌گذار

شخص کارآفرینی است که کسب‌و‌کاری را راه‌اندازی کرده است. این کلمه از زمانی که دنیای استارتاپ رشد کرده، بیشتر شنیده می‌شود.


110- Freelancer

فریلنسر

فریلنسرها متعلق به دسته خوداشتغالی فعالیت‌های کارآفرینی هستند که کارگری استخدام نمی‌کنند، مالیات‌های خود را می‌پردازند، به‌صورت پروژه‌ای، برای چندین مشتری و معمولاً از راه دور کار می‌کنند.


111- Freemium

فریمیوم 

نوعی مدل کسب‌وکار است که در آن محصول یا خدمت از طریق تبلیغات به‌صورت رایگان در اختیار مشتریان قرار می‌گیرند. در این روش، محصول بدون ویژگی‌های پیشرفته خود برای معرفی و جذب مخاطبان به بازار عرضه می‌شود. اما برای استفاده از تمام مزیت‌ها و قابلیت‌ها باید پول پرداخته شود.


112- Fund Size

اندازه سرمایه

میزان کلی سرمایه مالی سپرده‌شده توسط سرمایه‌گذاران در یک سرمایه‌گذاری مالی مخاطره‌آمیز.


113- Fundraising

جذب سرمایه

به دریافت سرمایه جدید در یک استارتاپ می‌گویند.


114- Gamification

بازی‌وارسازی

گیمیفیکیشن یک تکنیک بسیار عالی برای افزایش تعامل کسب‌وکار با مخاطبان و در نهایت، افزایش سود و رشد بیزینس است. این تکنیک، می‌گوید برای اینکه مخاطب را به انجام کاری وادار کنید، او را در یک بازی بیندازید. مثلاً اینکه برای افزایش امتیازهایش در اپلیکیشن موبایل شما، از او درخواست‌هایی مثل دعوت از مخاطبان جدید به برنامه داشته باشد. البته این یک مثال بسیار ساده بود.


115- Growth Hack

هک رشد

اصطلاحی در بازاریابی است که به استراتژی متمرکز رشد سریع استارت‌آپ با استفاده از روش‌های کم‌هزینه اشاره دارد. بسیاری از کسب‌وکارها در دنیای امروز، برای این کار به استفاده از شبکه‌های اجتماعی روی می‌آورند تا محصولات و خدمات خود را بدون ازدست‌دادن سرمایه زیاد، به شکل ویروسی بازاریابی کنند.


116- Guerilla Marketing

بازاریابی چریکی

بازاریابی چریکی، استفاده از روش‌های غیرمتعارف برای مشهور‌کردن برند به‌وسیله غافلگیری مخاطبان و ایجاد شوک بر آن‌ها است. در این حالت، تجربه‌ای به‌یادماندنی با هدف فروش بیشتر در مشتری ایجاد می‌شود. این روش، جایگزینی برای بازاریابی سنتی، مانند رسانه‌های چاپی، تبلیغات تلویزیونی، بیلبوردها و پست مستقیم است.


117- Hockey Stick

رشد/ نمودار چوب هاکی

این نوع رشد، بخشی از منحنی رشد استارتاپ به‌حساب می‌آید که در آن شاخص‌هایی مانند فروش محصول یا خدمت، روندی بسیار افزایشی و سریع در طول زمان دارند. معمولاً این نمودار نقطه شروع استارت‌آپ، یکی دو سال اول شلوغی آن و سپس یک نقطه عطف را مشخص می‌کند. نقطه عطف، جایی است که شرکت شروع به رشد می‌کند و برگشتی ندارد. این روند در نمودار رشد کسب‌وکار همانند چوب هاکی است و سود بسیاری برای سرمایه‌گذار به‌دنبال دارد؛ بنابراین آن‌ها تمایل زیادی به تأمین منابع مالی استارت‌آپ‌هایی با چنین منحنی رشدی دارند.


118- Incubator

انکوباتور/ مرکز رشد

نهادهایی هستند که به‌منظور پرورش و ایجاد کسب‌وکارهای کوچک و متوسط به گروه‌های کارآفرین و نوپا کمک می‌کنند تا فرایند تبدیل نوآوری و ایده‌ها به محصولات و خدمات موردنیاز جامعه با سرعت بیشتری انجام شود. ادامه مطلب:

انکوباتور (Incubator)


119- Initial Public Offering (IPO)

عرضه عمومی اولیه سهام

زمانی است که یک شرکت خصوصی برای اولین‌بار سهام خودش را در یک فراخوان بورس برای فروش به مردم پیشنهاد می‌دهد. در این حالت یک شرکت خصوصی تبدیل به سهامی عام می‌شود. در اصل، IPO به این معنی است که مالکیت یک شرکت در حال انتقال از مالکیت خصوصی به مالکیت عمومی است.

خیلی از شرکت‌های بزرگ بعد از مدتی اقدام به عرضه بخشی از سهام کسب‌وکارشان در بورس کشور می‌کنند. مثلاً شرکت‌هایی مثل مایکروسافت و آمازون در گذشته این کار را کرده‌اند و در آینده هم قرار است دیجی‌کالا بخشی از سهامش را در بورس ایران به عرضه بگذارد. به‌این‌ترتیب صاحب بخشی از سهام شرکت، مردم عادی خواهند بود و ارزش سهام هم با تغییرات بازار بورس، بالا و پایین می‌شود.


120- Innovation

نوآوری

فرایند به‌کاربردن يک ايده خلاق و تبديل آن به يک محصول، خدمت يا یک روش مفید را نوآوری می‌گویند.


121- Innovator

نوآور، مبتکر

مبتکر کسی است که راه بهتری برای انجام کاری ارائه می‌دهد. این افراد خلاق، لزوماً محصول جدیدی برای فروش نمی‌سازند، (اگرچه ممکن است که بسازند)؛ آن‌ها بیشتر اوقات، محصولات یا خدمات موجود را ارتقا می‌دهند.


122- Institutional Investor

سرمایه‌گذار نهادی/مؤسسه‌ای

سرمایه‌گذار نهادی/مؤسسه‌ای، شرکت یا سازمانی است که پول را به نمایندگی از افراد دیگر سرمایه‌گذاری می‌کند؛ از جمله شرکت‌های بیمه، سازمآن‌های سپرده‌گذاری، صندوق‌های بازنشستگی، شرکت‌های سرمایه‌گذاری، صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک و صندوق‌های موقوفه مالی.


123- Intellectual Property (IP)

مالکیت فکری/ معنوی

ثبت مالکیت فکری فناوری، محصول، علامت تجاری، ایده‌ها و طرح‌های نوآورانه از طریق فرایند قانونی است. اختراعات، آثار ادبی و هنری، نمادها، نام و تصاویر مورداستفاده در تجارت و به‌‌طور خلاصه، تمامی دارایی‌های نامشهودی که با استفاده از قدرت فکر و ذهن انسان پدید آمده است را می‌توان در قالب دارایی‌های فکری تعریف نمود. مالکیت فکری، بنا به تقسیم‌بندی سازمان جهانی مالکیت فکری «WIPO»، به دو دسته اصلی مالکیت صنعتی (تجاری) و مالکیت آثار هنری تقسیم می‌شوند.


124- Internal Rate of Return (IRR)

نرخ بازده داخلی

«نرخ بازده داخلی» شاخصی در تحلیل مالی است. این شاخص به‌منظور تخمین احتمال سودآوری سرمایه‌گذاری استفاده می‌شود. نرخ بازده داخلی طرح، همان نرخ تنزیل است که ارزش فعلی خالص همۀ جریآن‌های نقدینگی را در تحلیل جریان نقدینگی تنزیل‌یافته برابر صفر قرار می‌دهد.
IRR ارزش ریالی واقعی پروژه نیست؛ بلکه بازده سالیانه‌ در حالتی است که ارزش فعلی خالص برابر صفر منظور می‌شود. هر چه نرخ بازدهی داخلی بیش‌تر باشد، سود مورد انتظار از سرمایه‌گذاری بالاتر است. IRR برای انواع سرمایه‌گذاری‌ها یکسان است؛ بنابراین می‌تواند به‌عنوان ابزاری برای رتبه‌بندی یا مقایسه چندین پروژه سرمایه‌گذاری استفاده شود.

به‌عبارت‌دیگر، وقتی تعدادی از انتخاب‌ها با مشخصات یکسان برای سرمایه‌گذاری وجود دارد، سرمایه‌گذاری بهتر، سرمایه‌گذاری با بالاترین نرخ بازده داخلی است. برای بیان نتایج نرخ بازده داخلی، به‌جای واحد پولی از درصد استفاده می‌شود.


125- Investment Advisor

مشاور سرمایه‌گذاری

مشاوران سرمایه‌گذاری، فرد یا گروهی هستند که در قالب قرارداد مشخص، به سرمایه‌گذار درباره خریدوفروش سهام مشاوره می‌دهند. آن‌ها هنگام ارائه راهنمایی موظف‌اند ابزارهای مالی مناسب را با توجه به اهداف مالی کوتاه‌مدت یا بلندمدت سرمایه‌گذاران و وضعیت مالی آن‌ها توصیه کنند. متخصصان سرمایه‌گذاری با درنظرگرفتن تحمل زیان مشتریان به آن‌ها مشاوره می‌دهند و با مدیریت مستقیم یا غیرمستقیم به بررسی دارایی مراجعه‌کنندگان می‌پردازند و با توجه به توانایی مالی آن‌ها برای سرمایه‌گذاری در بازارهای مختلف سرمایه، راهکار خود را ارائه می‌دهند.
در حقیقت می‌توان گفت که مشاورین سرمایه‌گذاری اشخاصی هستند که با مجوز رسمی از سازمان بورس اوراق بهادار در زمینه خرید یا فروش سهام یا سایر اوراق بهادار به افراد حقیقی و یا حقوقی مشاوره می‌دهند.


126- Investment Round

دور سرمایه‌گذاری

دور سرمایه‌گذاری که به‌عنوان دور سرمایه، دور تأمین مالی یا دور پول نیز شناخته می‌شود، یکی از مراحلی است که یک شرکت (معمولاً یک استارتاپ) هنگام افزایش سرمایه (در گردش) طی می‌کند. زمانی که یک شرکت، برای توسعه بیشتر به سرمایه نیاز دارد، یک دور سرمایه‌گذاری باز می‌کند.


127- Investor

سرمایه‌گذار

به شخصی گفته می‌شود که دارایی خود را با هدف بازگشت اقتصادی، سرمایه‌گذاری می‌کند. سرمایه‌گذاران اغلب در حوزه‌هایی مانند سهام سرمایه، اوراق‌قرضه، اوراق‌بهادار، املاک و مستغلات، ارز و کالاهای اقتصادی، سرمایه‌گذاری می‌کنند.


128- Issued Shares

سهام صادرشده

سهام منتشر‌شده تعداد سهام مجاز فروخته‌شده و نگهداری‌شده توسط سهام‌داران یک شرکت است. به بیان دیگر، سهام منتشر‌شده سهامی است که بنیان‌گذاران تصمیم به فروش آن‌ها در ازای پول نقد گرفتند و شامل سهامی است که توسط سرمایه‌گذاران و کارمندان نگهداری می‌شود که در غیر این صورت به‌عنوان سهام درجریان (outstanding shares) شناخته می‌شود، و سهامی که یک شرکت از سرمایه‌گذاران خریداری کرده و از بازار حذف می‌کند، در غیر این صورت به‌عنوان سهام خزانه (treasury stock) شناخته می‌شود.


129- Issuer

صادرکننده

صادرکننده به شخص حقوقی گفته می‌شود که اوراق بهادار را توسعه می‌دهد، ثبت می‌کند و می‌فروشد تا سرمایه جمع‌آوری کند. درواقع، به سازمانی اشاره دارد که اوراق صادر می‌کند یا پیشنهاد صدور اوراق را می‌دهد.


130- Iterate

تکرار

تکرار به‌‍معنای اجرای مداوم تغییرات کوچک در یک محصول یا مدل کسب‌وکار، به‌منظور یافتن بهینه‌ترین راه‌حل است. تکرار شامل چندین حلقه توسعه کوچک‌تر است که به‌جای تلاش برای ایجاد همه چیز بی‌نقص در اولین تلاش، یک پیشرفت کوچک در هر مرحله اضافه می‌شود.


131- J-curve

منحنی J

منحنی J نموداری از عملکرد سرمایه‌گذاری در مقابل زمان است که در آن شکل نمودار ابتدا برای مدت کوتاهی به مقادیر منفی کاهش می‌یابد و سپس به دنبال آن، یک افزایش مداوم وجود دارد و در نتیجه الگویی شبیه حرف J تولید می‌کند.


132- Joint Venture

سرمایه‌گذاری مشترک

سرمایه‌گذاری مشترک، یکی از اصطلاحات سرمایه‌گذاری در زمانی است که دو کسب‌وکار مستقل در یک پروژه به شکل مشترک سرمایه‌گذاری می‌کنند. در این حالت، آن دو کسب‌وکار ضمن حفظ استقلال حقوقی خود، تنها در تأمین منابع مالی برای راه‌اندازی فعالیت اقتصادی با یکدیگر همکاری می‌کنند و به‌اندازه میزان سرمایه خود در سود و زیان آن شریک خواهند بود.


133- Key Employees

کارکنان کلیدی

یک کارمند کلیدی، کارمندی است که مالکیت اصلی و/یا نقش تصمیم‌گیری در کسب‌وکار دارد. کارمندان کلیدی معمولاً یا به‌صورت پولی یا با مزایا یا هر دو، پاداش بالایی دریافت می‌کنند. همچنین کارمندان کلیدی ممکن است مزایای ویژه‌ای را به‌عنوان انگیزه برای پیوستن به یک شرکت و ماندن در آن دریافت کنند.


134- Key Performance Indicator (KPI)

شاخص کلیدی عملکرد

شاخص کلیدی عملکرد، پارامتری قابل‌اندازه‌گیری است که می‌تواند منعکس‌کننده فاکتورهای حیاتی موفقیت یک سازمان، شرکت یا کسب‌وکار باشد. درواقع سازمان‌ها از این شاخص برای ارزیابی موفقیت‌هایی استفاده می‌کنند که آن‌ها را یک قدم به اهدافشان نزدیک‌تر می‌کند. این پارامترها می‌تواند برای هر کسب‌وکاری متفاوت باشد. مثال‌های زیر نمونه‌هایی از KPI هستند:

– KPI یک کسب‌وکار ممکن است درصد سود حاصل از مشتریان باشد.

– یک مدرسه ممکن است از میزان موفقیت دانش‌آموزان در امتحانات پایان ترم به‌عنوان KPI استفاده کند.

جدای از اینکه KPIها چگونه انتخاب می‌شوند، باید منعکس‌کنندۀ اهداف سازمانی باشند، در موفقیت سازمان نقش کلیدی داشته باشند و قابل‌اندازه‌گیری باشند. معمولاً این شاخص‌ها به‌صورت طولانی‌مدت در نظر گرفته می‌شوند و منطق اینکه چگونه اندازه‌گیری شوند و یا تغییر می‌کنند، عوض نمی‌شود.


135- Launch

دوره راه‌اندازی

به دوره زمانی گفته می‌شود که در آن استارت‌آپ، محصول یا خدمات خود را به بازار عرضه می‌کند. این فرایند می‌تواند شامل راه‌اندازی آزمایشی با حداقل تبلیغ در رسانه‌ها و ارائه نسخه بتای محصول باشد که در آن میزان علاقه‌مندی مشتریان بالقوه نسبت به کسب‌وکار، مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.


136- Law of Large Numbers

قانون اعداد بزرگ

قانون اعداد بزرگ بیان می‌کند که با رشد یک شرکت، حفظ نرخ رشد قبلی آن دشوارتر می‌شود؛ بنابراین، با تداوم گسترش یک شرکت، نرخ رشد آن کاهش می‌یابد. قانون اعداد بزرگ ممکن است معیارهای مالی مختلفی مانند ارزش بازار، درآمد و درآمد خالص را در نظر بگیرد.


137- Lean canvas

بوم ناب کسب‌وکار

بوم ناب ابزاری است که از بوم مدل کسب‌وکار الهام گرفته شده و در واقع نسخۀ بهینه‌سازی‌شده و ساده‌تری از بوم مدل کسب‌وکار است که می‌توان برای کسب‌وکارهای نوپا و در واقع استارتاپ‌ها از آن استفاده کرد.


138- Lean Startup

استارتاپ/ نوپای ناب

استارتاپ ناب روشی است که از طرف یک شرکت موجود، برای تأسیس یک شرکت جدید یا معرفی یک محصول جدید، استفاده می‌شود. روش استارت‌آپ ناب از توسعه محصولاتی حمایت می‌کند که مصرف‌کنندگان از قبل، اشتیاق خود را نسبت به آن نشان داده‌اند؛ بنابراین به‌محض عرضه محصول، بازار برای آن وجود دارد. مفهوم استارتاپ ناب در اوایل دهه 2000 شکل گرفت و در حدود سال 2010 به یک روش تبدیل شد.


139- Leveraged Buyout

تملک اهرمی (خرید استقراضی)

تملک اهرمی، به معنی به‌دست‌آوردن اکثریت سهام شرکت و تصاحب آن، با استفاده از ترکیبی از حق مالکیت و سرمایه‌های قرض‌شده است. به‌طورکلی، دارایی‌های شرکت مورد‍‌هدف به‌عنوان یک وثیقه برای وام‌های گرفته شده توسط گروه تصاحب‌کننده عمل می‌کند. پس از آن گروه تصاحب‌کننده، وام‌های گرفته شده را از طریق جریان نقدی شرکت تصرف‌شده بازپرداخت می‌کند. برای مثال، ممکن است یک گروه از سرمایه‌گذاران با استفاده از دارایی‌های شرکت به‌عنوان وثیقه، مبالغی را قرض بگیرند تا بتوانند یک شرکت را تصرف کنند. یا اینکه مدیریت یک شرکت ممکن است از این ابزار به‌عنوان یک رابط برای پس‌گرفتن کنترل شرکت استفاده کند که با تبدیل شرکت از حالت عمومی به خصوصی ممکن می‌شود.

در بسیاری از LBO‌ها، سهام‌داران عمومی، حق‌العملی برابر با قیمت سهام در بازار دریافت می‌کنند. این یک شیوة کسب‌وکاری سلطه‌جویانه است که به‌موجب آن سهام‌داران یا یک ابرشرکت از سرمایه‌های قرض گرفته شده (اوراق‌قرضه ریسک بالا، وام‌های بانکی مرسوم و غیره) یا بدهی‌ها برای تأمین مالی تصرف یک شرکت دیگر استفاده می‌کنند. نسبت بالای بدهی به حق مالکیت سهام، سرمایه‌گذارها را قادر به «تملک یا خرید» یک شرکت کوچک‌تر با کمترین میزان پول نقد می‌کند.

تملک‌های اهرمی (خریدهای استقراضی) می‌توانند دوستانه یا خصومت‌آمیز باشند که بستگی به مذاکرات انجام شده دارد.


140- Lifetime Value (LTV)

ارزش طول عمر مشتری

ارزش طول عمر مشتری یا ارزش مادام‌العمر، سود خالص تخمینی است که به کل رابطه آتی با مشتری نسبت داده می‌شود. به‌عبارت‌دیگر، معیاری است برای سنجش میزان درآمدی که یک مشتری در طول رابطه خود با شرکت شما می‌تواند به ارمغان بیاورد.


141- Limited Partnership

شراکت محدود

یک سازمان، متشکل است از یک شریک عمومی که سرمایه‌ها را مدیریت می‌کند و شرکای محدود که پول سرمایه‌گذاری می‌کنند؛ ولی مسئولیت محدودی دارند و در مدیریت روزانه سرمایه‌ها نقشی ندارند. در یک سرمایه‌گذاری مخاطره‌آمیز عادی، شریک عمومی، دستمزدی برای مدیریت و درصدی از سودهای به‌دست‌آمده (یا سودهای به‌تعویق‌افتاده) را دریافت می‌کند. شرکای محدود هم درآمد، عواید سرمایه‌ای و مزایای مالیاتی دریافت می‌کنند.

شراکت محدود، شراکتی است متشکل از یک شریک عمومی که تجارت را اداره می‌کند و مسئولیت شخصی نامحدود در قبال قروض و تعهدات شراکت دارد و یک یا چند شریک محدود که دارای مسئولیت محدود هستند؛ اما نمی‌توانند در مدیریت شرکت کنند.


142- Liquidation

لیکوئید‌شدن/ فسخ/ انحلال/ تسویه امور

فرایندی است که در آن شرکت به پایان خط می‌رسد. وقتی که یک کسب‌وکار ورشکست می‌شود یا به آن خاتمه داده می‌شود، دارایی‌های آن فروخته می‌شوند و با مبالغ به‌دست‌آمده از آن، بدهی‌های طلبکاران پرداخت می‌شود؛ هر مبلغی که پس از این کار باقی بماند در بین سهام‌داران توزیع می‌شود.


143- Liquidation Preference

اولویت تسویه امور

اولویت تسویه امور، بندی در قرارداد است که ترتیب و اولویت پرداخت را در صورت انحلال شرکت تعیین می‌کند. به طور معمول، درصورتی‌که شرکت باید منحل شود؛ ابتدا سرمایه‌گذاران یا سهام‌داران ممتاز شرکت، پیش از سایر سهام‌داران یا دارندگان بدهی، پول خود را پس می‌گیرند.


144- Liquidation Waterfall

آبشار تسویه امور

آبشار، اصطلاحی است که فرایند تخصیص درآمد حاصل از فروش یا انحلال یک شرکت را بین سرمایه‌گذاران و سهام‌داران آن بر اساس اولویت تسویه امور و سهام مالکیت آن‌ها توصیف می‌کند. آبشار انحلال، نوعی مدل‌سازی سناریو برای تخمین پرداخت برای هر سرمایه‌گذار، در زمان انحلال است.


145- Liquidity

نقدینگی

نقدینگی معیاری است که شرکت‌ها برای بررسی توانایی خود در پوشش تعهدات مالی کوتاه‌مدت استفاده می‌کنند. این معیار، توانایی یک کسب‌وکار برای تبدیل دارایی‌ها، یا هر چیزی که آن شرکت صاحب آن است و دارای ارزش مالی است، به پول نقد است. دارایی‌های نقدی را می‌توان به سرعت و به راحتی به پول تبدیل کرد.


146- Liquidity Event

رویداد نقدینگی

رویداد نقدینگی، یک تصرف، ادغام، عرضه عمومی اولیه سهام (IPO) یا اقدام دیگری است که به بنیان‌گذاران و سرمایه‌گذاران اولیه در یک شرکت اجازه می‌دهد تا تمام یا بخشی از سهام مالکیت خود را نقد کنند. رویداد نقدینگی روشی است که با آن یک سرمایه‌گذار برای اتمام دادن به یک سرمایه‌گذاری، برنامه‌ریزی می‌کند. رویداد نقدینگی با نام استراتژی خروج نیز شناخته می‌شود.

رویداد نقدینگی استارتاپ به هر رویدادی اطلاق می‌شود که به یک استارت‌آپ اجازه می‌دهد سهام یا سهام مالکیت خود را به پول نقد یا دارایی دیگری تبدیل کند و در نتیجه تغییر قابل‌توجهی در ساختار مالکیت استارت‌آپ ایجاد شود.


147- Litigation

دعوی قضایی

استراتژی دعوی قضایی، فرایندی است که طی آن وکیل یکی از طرفین دعوی قصد دارد اقدامات خود را با رویدادها و واکنش‌های پیش‌بینی‌شده برای دستیابی به هدف کلی دعوی ادغام کند. هدف استراتژیک ممکن است خسارت یا حکم صادر‌شده در پرونده باشد.


148- Loan to Value (LTV)

نسبت وام به ارزش

نسبت وام به ارزش، نسبت ارزش (به‌عنوان مثال) خانه‌ای است که می‌خواهید بخرید به وامی که برای خرید آن نیاز دارید که به‌صورت درصد نشان داده شده می‌شود. داشتن یک LTV خوب می‌تواند نرخ‌های بهره‌ای که به شما پیشنهاد می‌شود را کاهش دهد و به این معنی باشد که شما سهام بیشتری در ملک خود دارید. اگر بازار املاک، افت کند LTV بالاتر، ریسک بیشتری برای وام‌دهندگان خواهد داشت.


149- Lock-up Period

بازه زمانی قفل‌کردن

بازه زمانی که در آن سهام‌داران خاص موافقت می‌کنند که از حق فروش سهام خود در یک شرکت عمومی خودداری و چشم‌پوشی کنند. بانک‌های سرمایه‌گذاری که برای عرضه اولیه سهام متعهد می‌شوند، به‌طورکلی برای دوره‌های زمانی خاصی بر روی حالت قفل‌کردن اصرار می‌کنند که معمولاً ۱۸۰ روز برای سهام‌داران بزرگ می‌باشد (کسانی که ۱% یا بیشتر از سهام مالکیت را دارند)، تا با این کار اجازه به‌وجودآمدن و توسعه یک بازار فروش منظم را فراهم کنند. سهام‌دارانی که در این بازه زمانی تحت حالت قفل‌کردن قرار می‌گیرند، معمولاً عبارت‌اند از اعضای تیم مدیریتی و هیئت‌مدیره شرکت، شرکای استراتژیک و دیگر سرمایه‌گذاران بزرگ مشابه به آن‌ها. این سهام‌داران معمولاً قبل از IPO و با قیمتی بسیار پایین‌تر از قیمت ارائه‌شده به عموم مردم، سرمایه‌گذاری کرده‌اند و ازاین‌رو سود بسیار زیادی به دست می‌آورند. اگر سهام‌داری که در بازة زمانی قفل‌کردن تحت این حالت قرار دارد، سعی در فروش سهام خود داشته باشد، مأمور تبدیل‌کننده سهام اجازه نمی‌دهد که این فروش به‌صورت کامل انجام شود.


150- Logo

لوگو

یک لوگوی خوب برای استارت‌آپ، باید بتواند چشم‌انداز، مأموریت و پتانسیل آن برند، همه را در یک علامت تجاری کوچک اما قدرتمند، منتقل کند. لوگوی شما باید تمام جاه‌طلبی‌ها، برنامه‌ها و فلسفه شما را در بر بگیرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *