مقدمه

در طول تاریخ، انسان‌ها از فناوری برای تسهیل و کارآمدی زندگی خود استفاده بسیار کرده‌اند. صنعت ساخت‌وساز نیز از پیشرفت فناوری بهره فراوانی برده است. در گذشته، بیشتر فعالیت‌های ساخت‌وساز با کارهای دستی و استفاده از تجهیزات ساده صورت می‌گرفت؛ در ساخت‌وسازهای مدرن، به‌کارگیری ابزارها و تجهیزات پیشرفته روند مزبور را تسریع بخشیده است. پیشی‌گرفتن از رقبا نیازمند آن است که شرکت‌های ساختمانی، روش‌های معمول خود را به‌طور مداوم بهبود بخشند. این موضوع به‌معنی سرمایه‌گذاری بر فناوری‌های جدید است تا پروژه‌ها کارآمدتر و مقرون‌به‌صرفه‌تر شوند.

روندهای جدید صنعت احداث بر پایه فناوری‌های نوین و نسل جدید صنعتی‌سازی چون هوش مصنوعی، واقعیت افزوده، اینترنت اشیا، مدل‌سازی اطلاعات ساختمان (BIM)، رباتیک و استفاده از مصالح ساختمانی پیشرفته و مواردی ازاین‌قبیل است. ازاین‌رو، استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های بزرگ به‌طور فزاینده‌ای، در تلاش برای توسعه نوآوری‌هایی در زمینه پیش‌ساخته‌سازی، ایمنی کارگران و رباتیک ساختمانی هستند. همچنین راه‌حل‌هایی مانند چاپ سه‌بعدی و ساختمان سبز نیز به‌طور قابل‌توجهی اثرات منفی ساخت‌وساز بر محیط‌زیست را کاهش می‌دهند.

این مقاله اطلاعاتی در زمینه فناوری‌های نوین ساختمان و زیرساخت ارائه می‌کند؛ همچنین نمونه‌هایی از نوآوری‌های برجستۀ مورد‌استفاده در صنعت ساخت‌وساز نیز معرفی می‌گردند.

معنی و مفهوم نوآوری در ساخت‌وساز

سال‌هاست که صنعت ساختمان در مسیر نوآوری و فناوری گام‌های کندی را به‌پیش برده است؛ این در حالی است که سایر صنایع، مانند خودرو به‌سرعت با عصر دیجیتال سازگار شده‌اند. حال دلیل عدم اقبال به نوآوری‌های ساخت‌وساز چیست؟ نیاز به سرمایه زیاد، لزوم تحقیقات و پژوهش‌های فراوان، نبود استانداردسازی، پرچالش‌بودن دسترسی به مواد و مصالح، کمبود نیروی کار حرفه‌ای، پراکندگی و نبود همکاری در بخش‌های مختلف زنجیره ارزش ساخت‌وساز، ورود نوآوری در این صنعت را دشوارتر می‌کند.

با این تفاسیر، می‌توان گفت که نوآوری در ساخت‌وساز یک فرایند یک‌جانبه و مستقیم نیست؛ یک تلاش مشترک برای بهبود فرایندهای متنوعی است که صنعت را در بر می‌گیرد. با ترویج نوآوری در هر بازیگر مهم در زنجیره ارزش ساخت‌وساز، افزایش پارامترهای بهره‌وری و پذیرش فناوری آسان‌تر خواهد بود. برای تقویت نوآوری در صنعت ساخت‌وساز، باید موارد زیر در نظر گرفته شوند:

  • ترویج راه‌حل‌های پایدار برای صنعت به‌منظور کاهش اثرات زیست‌محیطی آن.
  • ابداع و ساخت روش‌ها و مصالح نوآورانه ساخت‌وساز، منابع انرژی جدید و مدیریت دارایی و منابع بهتر برای شهرهای آینده با فناوری هوشمندتر.
  • بهینه‌سازی مدیریت زنجیره تأمین به‌منظور ظهور افراد حرفه‌ای، دستیابی آن‌ها به مواد و خدمات، ردیابی ناوگان خود و مدیریت بهتر موجودی.
  • بهبود بهره‌وری، کارایی و کیفیت کار ساخت‌وساز از طریق یک محل کار متصل و نظارت‌شده.

دلایل اهمیت نوآوری در ساخت‌وساز

ازآنجاکه ساختمان و زیرساخت، بستر زیست آدمی و همه فناوری‌های نوین دیگر هستند؛ نوآوری در این صنعت به محیط ساخته‌شده‌ای که در آن زندگی می‌کنیم، کمک شایانی می‌کند. از خانه‌ها و ساختمان‌های مختلف مسکونی، اداری، خدماتی و صنعتی گرفته تا جاده‌ها و پل‌ها و سازه‌های نیروگاهی نشان‌دهنده آن است که ساخت‌وساز نقشی حیاتی در زندگی روزمره ما ایفا می‌کند. همان‌طور که نیازها و خواسته‌های ما تغییر می‌کنند، ساخت‌وساز نیز باید با چالش‌های جدید سازگار شود.

بنابراین، نوآوری برای موفقیت مستمر صنعت ساخت‌وساز ضروری است. با توسعه روش‌های طراحی و اجرا و ورود مصالح جدید، شرکت‌های ساختمانی می‌توانند پروژه‌هایی را ارائه دهند که نیازهای در حال تغییر مشتریان خود را برآورده سازد. کسانی که در یک بازار رقابتی شدید، موفق به نوآوری نمی‌شوند، به‌سرعت عقب خواهند ماند و به‌تدریج از دور کسب‌وکار خارج می‌شوند. به‌ همین دلیل، شرکت‌های ساختمانی باید همیشه به‌دنبال راه‌های جدیدی برای بهبود کسب‌وکار خود باشند. تنها کسانی که می‌توانند تغییر را پذیرفته و دست به نوآوری بزنند، در این صنعت همیشه در حال تغییر، موفق خواهند بود.

فناوری، در خط مقدم نوآوری در صنعت ساختمان قرار دارد. از راه‌حل‌های دیجیتالی‌شده که در خدمت افزایش بهره‌وری در این بخش هستند، تا فناوری‌های جدیدی که پایداری را ارتقا می‌دهند و به مبارزه با بحران تغییرات آب‌وهوایی کمک می‌کنند؛ بنابراین بدیهی است که فناوری، نه‌تنها در ساخت‌وساز مهم است، بلکه بخش مهمی از آن تلقی می‌شود. اما تمرکز این مقاله فقط بر شناسایی فناوری‌ها نیست، بلکه بر یافتن فناوری‌هایی است که به ما در مقابله با چالش‌های ذکر‌شده، کمک می‌کنند.

نمونه‌هایی از نوآوری در ساخت‌وساز که منجر به تحول در جهان شده است؟!

ساخت‌وساز یک صنعت همیشه درحال‌توسعه است. تکنولوژی و روش‌های نوظهور، هر سال نحوه ساخت‌وساز را تغییر می‌دهند. از جمله مهم‌ترین نوآوری‌ها در صنعت ساختمان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

شهرهای هوشمند و خانه‌های سبز

در رویکرد کلان، احداث شهرهای هوشمند و زیرساخت‌های مرتبط، از رویکردهای نوین در صنعت ساختمان هستند که هدف آن‌ها مدیریت یکپارچه و هوشمند انرژی و همه سیستم‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری شهری و کاهش آلاینده‌ها و اجتناب از آثار زیست‌محیطی و همچنین تطبیق با شرایط متحول زیست جدید انسان و تعامل هوشمند انسان با ساختمان و زیرساخت‌های شهری است. این رویکرد در مقیاس خرد شامل احداث خانه‌های سبز، هوشمند، مقاوم و خودکفا در انرژی می‌شود.

استفاده از تجهیزات مکانیزه و مکانیزاسیون

استفاده از ماشین‌آلات، کارایی فرایند ساخت‌وساز را به میزان قابل‌توجهی افزایش داده است. در گذشته لازم بود که تمام ساخت‌وسازها با دست انجام شود که یک فرایند طولانی و پرزحمت بود. در فرایندهای ساخت‌وساز امروزی، ماشین‌های مختلفی برای سرعت‌بخشیدن به کارها در دسترس هستند. این ماشین‌آلات شامل بیل مکانیکی، جرثقیل و بولدوزر است. استفاده از مکانیزاسیون، بهره‌وری صنعت ساختمان را به‌طور چشمگیری افزایش داده است. در همین راستا تلفیق فناوری مذکور با سیستم‌های خودران و همچنین پهپادهای مجهز به فناوری لیدار، سرعت و دقت عملیات احداث به‌ویژه در کلان پروژه‌های زیرساختی را دوچندان کرده است.

رباتیک ساختمانی

صنعت ساخت‌وساز همچنان یکی از پرکارترین صنایع است که شامل بسیاری از کارهای تکراری و وقت‌گیر می‌باشد که می‌تواند از طریق رباتیک و اتوماسیون، سریع‌تر انجام شود. ربات‌های سازنده همچنین خطاها و تلفات ناشی از خستگی را نیز کاهش می‌دهند. به‌عنوان‌مثال، ربات‌های مشارکتی آجرکاری، جوشکاری، پلاسترینگ، بستن میلگرد، نقاشی و بسیاری از کارهای تکراری ازاین‌قبیل را با دقت بسیار بالا و به‌طور خودکار انجام می‌دهند.

فناوری‌های رباتیک در دوره انتقال از فناوری‌های سنتی دستی و ماسونری به‌ فناوری‌های کاملاً صنعتی، نقش بسیار مهمی ایفا خواهند کرد. راه‌حل‌های رباتیک همچنین تجهیزات سنگین و ناوگان را برای حفاری، حمل‌ونقل، بلندکردن بار، کارهای بتنی و تخریب خودکار انجام می‌دهند. این امر، ایمنی کارگران ساختمانی را افزایش داده و زمان عملیاتی را به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهد.

اتوماسیون ساخت‌وساز با استفاده از ربات‌ها، بهره‌وری کلی پروژه را افزایش می‌دهد، نیاز به نیروی کار را کاهش داده و ایمنی را برای کارهای خطرناک فراهم می‌کند. اخیراً نیز پدیده‌ای به‌نام استخدام کارگر رباتیک (Humanoid robot) در کشورهای پیشرفته از جمله ژاپن مطرح گردیده است.

مدیریت پروژه‌های ساختمانی

مدیریت پروژه دیجیتال، یکی از روندهای آینده صنعت ساخت‌وساز است که از نرم‌افزار مبتنی بر فضای ابری، جهت دستیابی به اهداف کیفیت، زمان و هزینه استفاده می‌کند. مدیریت پروژه، پیش‌تر اصولی را برای هر مرحله از ساخت‌وساز تعریف کرده است. در مرحله اولیه، مدیر پروژه از الگوریتم‌های پیش‌بینی مبتنی بر هوش مصنوعی برای درک امکان‌سنجی پروژه استفاده می‌کند. پس از تأیید، مدیر برای همه نقاط، عطف تعیین کرده و منابع را با استفاده از نرم‌افزار برنامه‌ریزی منابع سازمانی (ERP) توزیع می‌کند. علاوه بر نرم‌افزار ERP، ابزارهای مبتنی بر فضای ابری، شفافیت را تضمین کرده و امکان ذخیره‌سازی حجم زیادی از داده‌ها را فراهم می‌کنند.

مدیران همچنین از چنین نرم‌افزارهایی برای ردیابی نتایج مورد‌انتظار و واقعی هر کار و جمع‌آوری بینش در تنگناها استفاده می‌کنند. در پایان پروژه، مدیران قراردادهای هوشمند مبتنی بر بلاک‌چین را جهت تأیید تعهدات قانونی و جلوگیری از تقلب مالی ترسیم می‌کنند. به‌این‌ترتیب، مدیریت پروژه ساخت‌وساز دیجیتال ضایعات را کاهش می‌دهد، کارایی نیروی کار را افزایش داده و تکمیل پروژه را در مهلت مقرر تضمین می‌کند.

مدیریت اطلاعات ساختمان (BIM)

اگر چه استفاده از CAD حرفه طراحان را متحول کرد، اما مدیریت اطلاعات ساختمان (BIM) نشان داده است که بسیار انعطاف‌پذیر بوده و به معماران، مهندسان، پیمانکاران اصلی و فرعی اجازه می‌دهد تا روی جزئیات کوچک طراحی و ساخت، با استفاده از پایگاه‌داده و مدل کامپیوتری مشابه کار کنند. این امر، تحولی عظیم در حوزه ساخت‌وساز با هدف اطمینان از ایجاد الگوها و ساختارهای کاملاً بی‌عیب‌ونقص به‌واسطه سیستم مؤثر مدیریت اطلاعات است و موجب صرفه‌جویی در زمان و تشخیص مشکلات احتمالی در حین ساخت خواهد شد.

در BIM یکی از کلیدی‌ترین اقداماتی که صورت می‌گیرد ارائه یک خروجی دیجیتال دربردارنده همه جنبه‌های فرایند در انتهای کار می‌باشد. به‌عبارتی مدل‌سازی اطلاعات ساختمان یا بیم می‌تواند تمام مؤلفه‌های موردنیاز برای یک ساختمان را در یک فضا جمع‌آوری کند. در همین راستا، پکیج اطلاعاتی کاملی از طول عمر یک بنا (LCS)، درست از زمان شروع به کار طراحی تا زمان تخریب ساختمان و استفاده دوباره از مصالح به‌واسطه داده‌هایی که در تکنولوژی BIM ارائه می‌شوند را می‌توان در اختیار داشت و مورد بررسی قرار داد. به‌واسطه این فناوری می‌توان محصولات، سیستم‌ها، فضاها و توالی مراحل را به‌صورت جداگانه و در توالی با یکدیگر به‌راحتی نشان داد. فعالان حوزه ساختمانی به‌واسطه مدل‌سازی اطلاعات ساختمانی، می‌توانند تعامل خود را بالا برده، اقدامات خود را به‌نحو چشمگیری توسعه بخشیده، سیستم مدیریتی را ارتقا داده، هزینه‌های سربار را کاهش و در نتیجه کیفیت ساخت را به نحو مطلوبی بهبود دهند تا ارزش و منافع پروژه ارتقا یابد.

فناوری‌های ترکیبی همراه

استفاده از فناوری موبایل در بخش ساخت‌وساز منجر به تغییرات متعددی شده است. یکی از مهم‌ترین مزایای آن برای پیمانکاران، بهبود مدیریت پروژه است. با استفاده از تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها، همه افرادی که روی پروژه کار می‌کنند می‌توانند به منابع داده‌های جامع دسترسی پیدا کرده و همه افراد را در هر کجا که هستند در جریان امور قرار دهند. به‌عبارتی گردآوری پراکنده داده‌ها موجب نظارت متمرکز بر پروژه خواهد شد.

صنعت ساخت‌وساز همچنین از تجزیه‌وتحلیل بلادرنگ فناوری تلفن همراه بهره می‌برد. رؤسای کارگاه‌ها اکنون می‌توانند از ابزارهای گزارش برای نظارت بر عملکرد، شرایط و هزینه‌های ساخت‌وساز در طول روز، به‌جای اینکه مجبور باشند در پایان کار گزارش تهیه کنند، استفاده کنند. ابزارهای هوش تجاری موبایلی به مدیران پروژه اجازه می‌دهد تا تعمیرات موردنیاز را پیش‌بینی کرده و سریعاً اقدامات لازم را انجام دهند تا طبق برنامه‌وبودجه خود باقی بمانند.

مصالح ساختمانی پیشرفته

با تغییر صنعت ساخت‌وساز به سمت رویکردهای مدولار و سبز، مصالح ساختمانی پیشرفته، تکمیل‌کننده روش‌های جدید ساخت‌وساز شده‌اند. بسیاری از مواد نوآورانه و پایدار در حال جایگزینی مواد قدیمی هستند، مانند شیشه‌های سلولار ترکیب‌شده با سلول‌های خورشیدی، فناوری‌های نانو در ساختمان، آلومینیوم شفاف، پلاستیک‌های سبک و با مقاومت نزدیک به فولاد، بتن و بازالت چاپ سه‌بعدی، مواد ساخته‌شده از موجودات زنده و بتن خودترمیم‌شونده که از باکتری استفاده می‌کند.

علاوه بر این، مواد پایدار مانند کامپوزیت‌های میسلیوم، پلاستیک‌های زیستی و بیوفوم نیز بخشی از این روند صنعت ساخت‌وساز را تشکیل می‌دهند. دسته بعدی مواد نوآورانه شامل آئروژل، گرافن، ابریشم عنکبوت، کامپوزیت‌های کربنی، هیدروسرامیک‌ها و نانومواد هستند که سبک‌تر بوده و ظرفیت نگهداری آب بالاتری دارند. مواد چوبی و آلومینیومی پیشرفته مانند بامبو، چوب چندلایه، چوب‌های شفاف، و فوم آلومینیوم دارای استحکام و تجزیه زیستی بالاتری هستند. امروزه استارت‌آپ‌ها در حال تحقیق در مورد مواد پایدار جدید هستند که بادوام، کم‌تعمیر و کم‌مصرف باشند.

نظارت بر ساخت‌وساز

ازآنجایی‌که پروژه‌های ساختمانی از نظر جغرافیایی گسترده بوده و دارایی‌ها و منابع انسانی زیادی را در برمی‌گیرند، نظارت دستی بر آن‌ها دشوار است. مناطق مختلفی در ساخت‌وساز خارج از دسترس انسان هستند، اما هنوز نیاز به بازرسی منظم دارند. به‌همین دلیل است که شرکت‌های ساختمانی از فناوری برای ساده‌سازی نظارت بر ساخت‌وساز استفاده می‌کنند.

ارزش‌افزوده از نظارت، بستگی به سطح فرایند نظارت دارد که از یک تابع حسابرسی سبک (CM1) تا تضمین کیفیت (QA) را شامل می‌شود. تکنیک‌های نظارت و بازرسی پیشرفته از نظارت مبتنی بر پهپاد در ترکیب با LIDAR یا حسگرهای حرارتی استفاده می‌کنند. برای نظارت کارگران ساختمانی از دوربین‌های با وضوح بالا (HD) و تکنیک‌های تشخیص چهره مبتنی بر هوش مصنوعی برای بهبود بهره‌وری استفاده می‌شود.

ربات‌ها همچنین با استفاده از فناوری‌های حسگر تعبیه‌شده با دقت بیشتری نسبت به بازرسی دستی، عیوب و خرابی‌ها را در سازه‌ها تشخیص می‌دهند. ازاین‌رو، استارت‌آپ‌ها خدمات یا محصولاتی را برای بهبود کارایی کلی نظارت بر ساخت‌وساز ارائه می‌دهند.

ایستگاه‌های کل رباتیک (RTS)

Robotic Total Stations (RTS) یک دوربین نقشه‌برداری تئودولیت خودکار است که با فاصله‌سنج ادغام شده و زوایای افقی و عمودی و فاصله شیب از ابزار تا یک نقطه خاص را اندازه‌گیری می‌کند. زاویه‌ها به‌طور سنتی با استفاده از دوربین‌های تئودولیت اندازه‌گیری می‌شوند، درحالی‌که فواصل شیب با استفاده از ابزار اندازه‌گیری فاصله الکترونیکی جداگانه(EDM) ، اندازه‌گیری می‌گردند.

گفتنی است که برنامه‌های مختلف از RTS استفاده می‌کنند، مانند بررسی‌های توپوگرافی، طرح‌بندی‌های ساخت‌وساز، بررسی‌های ساخته‌شده، محاسبات حجم، و کنترل ماشین. RTSها نسبت به روش‌های نقشه‌برداری سنتی مزایای زیادی دارند، به‌عنوان‌مثال آن‌ها سریع‌تر، کارآمدتر و دقیق‌تر عمل می‌کنند؛ یک نفر می‌تواند آن‌ها را اداره کرده و نیاز به کارگران اضافی نیست.

چاپ سه‌بعدی

چاپ سه‌بعدی در ساخت‌وساز که به‌عنوان ساخت‌وساز افزودنی نیز شناخته می‌شود، یک روش ساخت‌وساز پایدار و کارآمد است. چاپگرهای ساختمانی یا کل ساختمان‌ها را چاپ می‌کنند یا فقط اجزای ساختمان را تولید و چاپ می‌نمایند. پرینت سه‌بعدی یک رویکرد رباتیک است که طرح را لایه‌به‌لایه با مصالح ساختمانی پیشرفته با همکاری فناوری BIM چاپ می‌کند.

این روش، همچنین دارای انعطاف طراحی بالا بدون نیاز به قالب است. روش‌های مختلفی که برای چاپ استفاده می‌شود عبارت‌اند از: اکستروژن، باندینگ قدرتی و جوشکاری افزودنی. به‌طور نسبی، چاپ سه‌بعدی ساختمانی نسبت به روش‌های سنتی ساخت‌وساز آجری، زباله کمتری تولید کرده و به منابع نیروی کار کمتری نیاز دارد.

این نوآوری یک فرایند کاملاً خودکار و برنامه‌ریزی‌شده است که خطای انسانی را نیز به حداقل می‌رساند و بهره‌وری را بهبود می‌بخشد، به‌طوری‌که زمان و هزینه ساختمان‌های حداکثر سه‌طبقه را به نحو چشمگیری کاهش می‌دهد. بسیاری از استارت‌آپ‌ها چاپگرهای سه‌بعدی تولید می‌کنند یا خدمات چاپ را برای پروژه‌های کوچک و بزرگ ارائه می‌دهند.

هوش مصنوعی

هوش مصنوعی (AI) فناوری‌ای است که به ماشین‌ها امکان می‌دهد تصمیمات هوشمندانه اتخاذ کرده و مهارت‌های لازم را به کار گیرند. در صنعت ساخت‌وساز، از هوش مصنوعی برای کاربردهای متعددی مانند تحلیل داده‌ها، نقشه‌برداری، برنامه‌ریزی، طراحی و مدل‌سازی اطلاعات ساختمان استفاده می‌شود. این فناوری می‌تواند به صنعت کمک کند تا با چالش‌های بزرگی مانند افزایش هزینه‌ها و زمان‌بندی، نگرانی‌های ایمنی و کمبود نیروی کار مقابله کند. علاوه بر این، هوش مصنوعی پتانسیل خلق ساختارهای نوآورانه و زیبا در آینده را نیز دارد.

هوش مصنوعی بسته به مراحل مختلف ساخت‌وساز، کاربردهای گوناگونی دارد که در جدول زیر به‌صورت خلاصه ارائه شده است.

مراحل ساخت‌وساز کاربرد هوش مصنوعی مثال
مرحله برنامه‌ریزی و طراحی برنامه‌ریزی و مدیریت زمان پروژه
پیش‌بینی و مدیریت ریسک
تسریع روند تحقیق و توسعه
برآورد دقیق هزینه
جلوگیری از افزایش هزینه‌ها
طراحی دقیق و بهینه ساختمان و نمای آن با هوش مصنوعی
مرحله اجرا و ساخت مدیریت داده‌های فراوان در ساخت‌وسازها
مدیریت ریسک در پروژه
مبارزه با مشکل و بحران کمبود نیروی کار
آموزش و توسعه مهارت‌های کارکنان
افزایش بهره‌وری شغلی در پروژه
ارتقای ایمنی و امنیت در ساخت‌وساز
کنترل و تضمین کیفیت ساخت‌وساز
مدیریت تجهیزات
ساخت‌وساز خارج از سایت پروژه
انتخاب مصالح مناسب
برنامه‌ریزی و مدیریت مؤثر زنجیره تأمین مواد و مصالح
مصالح هوشمند

Smart materials

آلیاژهای حافظه‌دار شکلی

Shape Memory Alloy (SMA)

بتن خودترمیم‌شونده Self-healing
بتن هوشمند خود‌تنظیم‌شونده Self-adjusting
بتن خود‌تمیز‌شونده
بتن خود‌حسگر Self-sensing
بتن ضد انفجار
روش‌های ساخت هوشمند ربات چاپ سه‌بعدی بتنی و فولادی
ربات بلوک‌چینی
ربات بافنده
ربات نصاب دیوارهای پیش‌ساخته
ربات نصاب دیوار خشک
ربات هوشمند دیوارچین
مرحله بهره‌برداری مدیریت مؤثر تأسیسات در ساختمان‌ها
مدیریت انرژی
بازرسی و نگهداری پیشگیرانه
بازاریابی و فروش
خدمات مشتری
سایر افزایش عمر مفید سازه‌های قدیمی
ارائه خدمات مشاوره در جهت کمک به انتخاب بهترین راه‌حل‌های هوش مصنوعی برای صنعت ساختمان‌سازی
ارائه خدمات و محصولات متناسب با نیازهای مشتریان
فناوری‌های AR/VR

فناوری‌های واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR) به طور گسترده‌ای در صنعت ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند. AR امکان ترکیب عناصر دیجیتالی با محیط واقعی را فراهم می‌کند که این امر به معماران و مهندسان کمک می‌کند تا طرح‌ها و نقشه‌ها را به‌صورت سه‌بعدی و در مقیاس واقعی مشاهده کنند. این فناوری، بهبود دقت و کاهش خطاها را به همراه دارد.

در مقابل، VR تجربه‌ای کاملاً مجازی از پروژه‌های ساختمانی ارائه می‌کند که این امکان را به مشتریان و تیم‌های پروژه می‌دهد تا قبل از شروع ساخت، به‌صورت مجازی در ساختمان‌ها قدم بزنند و تغییرات لازم را اعمال کنند. این ابزارها نه‌تنها موجب افزایش کارایی و دقت در طراحی و ساخت می‌شوند، بلکه به بهبود ارتباط و همکاری بین تیم‌های مختلف نیز کمک می‌کنند. در جدول زیر، کاربرد این دو حوزه در مراحل مختلف ساخت‌وساز گردآوری شده است.

مراحل ساخت‌وساز کاربرد AR/VR
مرحله برنامه‌ریزی و طراحی تجسم بنا در محیط و مقیاس واقعی
نمایش نقاط قوت و ضعف هر برنامه
امکان بررسی طرح توسط واقعیت مجازی
ارتباطات و همکاری از راه دور
مرحله اجرا و ساخت آشنایی با مواد و ماشین‌آلات به‌صورت تعاملی و واقعی
ارائه کارکردی دقیق از ساختمان توسط محیط مجازی
آموزش به کارگران و بهبود ایمنی و کاهش حوادث
نظارت در زمان واقعی
امکان مدیریت بهتر اطلاعات و مستندسازی دقیق با ثبت اطلاعات محیطی
ارتباطات و همکاری از راه دور
کاهش زمان پردازش و افزایش بهره‌وری
به‌حداقل‌رساندن تأخیرهای ارتباطی و بهبود فرایندهای مدیریت پروژه

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *