مرکز نوآوری مهندسی و ساخت (بیلدزآپ) همراه با مرکز نوآوری دانشکده معماری دانشگاه شهید بهشتی، نشستی را در  مرداد ماه 1401، با موضوع فناوری های نوین صنعت زیرساخت و ساختمان در کنفرانس ملی مسئولیت اجتماعی و صنعت ساختمان برگزار نمود.

در این نشست دکتر محمد بروجردی مدیر مرکز نوآوری مهندسی و ساخت (بیلدزآپ) ضمن تشریح موقعیت مهم صنعت ساختمان در زندگی و آبادانی و نقش تمدنی آن در زندگی انسان، به تبیین چالش‌های مهم آن در سال های اخیر از جمله گرمایش زمین، آلایندگی زمین و آب و هوا و تخریب محیط زیست و آثار اجتماعی تحولات مزبور پرداخته حل معضلات آن را نیازمند راه‌های غیر معمول و خارج از چارچوب و بهره‌گیری از نوآوری عنوان نمود. در همین راستا از یک سو افق‌های پیش روی این صنعت استراتژیک در گستره جهانی و نیز پیشرانی مهم آن در کشورمان تشریح و از سوی دیگر به مقاومت سنتی این صنعت در مقابل فناوری‌های نوین اشاره و مقتضیات تحولات ناشی از انقلاب چهارم صنعتی و همگرایی فناوری‌های نو توضیح داده شد.

در ادامه مصداق‌هایی از تجربیات حضور نوآوری در این عرصه از جمله در نگاه کلان احداث شهرهای هوشمند مبتنی بر ساخت و مدیریت یکپارچه و هوشمند سیستم‌های سخت افزاری و نرم افزاری شهری و با رویکرد صرفه جویی در مصرف انرژی و کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و احتناب از آثار مخرب زیست محیطی؛ و در نگاه خرد به رویکرد ساختمان پایدار، خانه سبز و سازه‌های هوشمند اشاراتی صورت گرفت.

مباحثی از جمله حضور فناوری‌های نوین در طراحی و برنامه ریزی، اجرا، ساخت و مدیریت پروژه؛ هوش مصنوعی؛ تجهیزات حفاظتی و کنترلی؛ کارگران رباتیک، فناوری‌های ترکیبی دیجیتال نظیر متاورس، واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و مدل‌سازی اطلاعات ساختمان؛ رویکرد نوین صنعتی سازی و ساخت مدولار و تلفیق با چاپ‌گر سه بعدی؛ و همچنین مصالح پیشرفته تشریح گردید.

مدیر مرکز نوآوری مهندسی و ساخت (بیلدزآپ) با معرفی مجموعه و جایگاه آن در اکوسیستم نوآوری کشور، مجموعه خدمات و پشتیبانی های مرتبط با تیم‌های نوپا و نیز مجموعه های بالغ را تبیین و اولویت‌های پذیرش تیم در این مرکز را نام برد.

خاطر نشان می سازد در کنفرانس مزبور رییس بنیاد مسکن، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی؛ ریاست نظام مهندسی، عضو کمیسیون عمران مجلس، رییس مرکز تحقیقات مسکن و شهرسازی و به ایراد سخن پرداختند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *