نشستی با محوریت فناوری‌های نوین در صنعت ساختمان، به همت مرکز نوآوری مهندسی و ساخت شناسا و همکاری پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی در تاریخ 7 تیرماه 1401 در سالن شهید دلبری دانشکده معماری برگزار شد.

در این نشست، دکتر محمد بروجردی؛ مدیر مرکز نوآوری مهندسی و ساخت شناسا(بیلدزآپ) ، ضمن معرفی مجموعه شناسا و توصیف ظرفیت تخصصی این مجموعه در حوزه صنعت ساختمان، به تشریح موقعیت مهم صنعت ساختمان و زیرساخت، تبیین چالش‌های مهم آن در سال‌های اخیر و حل معضلات آن پرداخته و پاسخ این مساله را از طریق راه‌های غیر معمول و خارج از چارچوب و بهره‌گیری از نوآوری عنوان نمود.

مقاومت سنتی این صنعت در مقابل فناوری‌های نوین و مقتضیات تحولات ناشی از انقلاب چهارم صنعتی و همگرایی فناوری‌های نو و جبران شتابان عقب ماندگی صنعت ساختمان در حوزه فناوری‌های پیشرفته و تلفیقی، از سایر مطالب عنوان شده در این نشست بود.

در ادامه‌ی این نشست، مصداق‌هایی از تجربیات حضور نوآوری در این عرصه از جمله در نگاه کلان احداث شهرهای هوشمند مبتنی بر ساخت و مدیریت یکپارچه و هوشمند سیستم‌های سخت افزاری و نرم افزاری شهری و با رویکرد صرفه جویی چشمگیر در مصرف انرژی و حذف یا به حداقل رساندن انتشار گازهای گلخانه ای و اجتناب از آثار مخرب زیست محیطی؛ و در نگاه خرد به خانه هوشمند، خانه سبز و ساختمان‌های پایدار اشاراتی صورت گرفت.

بروجردی همچنین فرصت‌های نوآوری در این صنعت را تشریح و آمادگی مرکز نوآوری مهندسی و ساخت شناسا را برای پشتیبانی از ایده هایی در حوزه تغییر مدل کسب و کار، نواوری در طراحی و اجرا، خدمات قبل و پس از ساخت، بازارهای مختلف (ساختمان، مصالح و خدمات) ، نیروی انسانی و خدمات و نیز مباحث تامین مالی مرتبط با این صنعت را بعنوان اولویت‌های پذیرش تیم در این مرکز نام برد.

در پایان، ضمن استقبال از هم‌افزایی با پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی و مرکز نوآوری دانشکده معماری و شهرسازی، برنامه تعاملی با عزیزان حاضر در نشست برگزار و سوالات و دغدغه‌های ایشان مطرح و حسب مورد توضیحات و راهنمایی‌های لازم ارائه گردید.

لازم به ذکر است، مرکز نوآوری مهندسی و ساخت شناسا با برند “بیلدزآپ” به عنوان یک شتابدهنده تخصصی، با دارا بودن بستری ویژه و فضاهای اداری و خدماتی شامل فضای کار مشترک، اتاق جلسات،کافی شاپ، زیرساختهای ارتباطی، حمایتهای نقدی وغیرنقدی، آموزش و منتورشیپ ، محفلی برای تمرکز نیروهای خلاق و تیم‌های دانشی در عرصه مهندسی، زیرساخت و ساختمان و مجموعه خدمات مرتبط آن را شکل است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *