معرفی

شرکت اروپایی Ecococon تکنولوژی منحصربه‌فردی در زمینه ساخت‌وساز با استفاده از کاه، توسعه داده است. این تکنولوژی، پانل‌های فشرده‌شدۀ کاه هستند که راه‌حلی اقتصادی، سالم و زیست‌محیطی برای صنعت ساخت‌وساز فراهم می‌کنند. کاه ماده‌ای است طبیعی و تهیۀ آن آسان است. با استفاده از این تکنولوژی، کاه به ماده‌ای بادوام و بسیار کارآمد در مصرف انرژی تبدیل شده است.

ویژگی‌ها

کاه در عین انعطاف‌پذیری، می‌تواند بارهای سنگین را تحمل کند؛ بنابراین این پانل‌ها برای مناطق زلزله‌خیز مناسب هستند. مونتاژ پانل‌های کاه در محل ساخت‌وساز، سریع و دقیق است؛ فقط یک‌سری ابزار ساده و پیچ‌های استاندارد مورد‌نیاز است. تیمی متشکل از سه نفر می‌تواند حدود صد مترمربع یا هزار فوت‌مربع دیوار را در یک روز مونتاژ کند. پانل‌های کاه Ecococon به‌عنوان یک عنصر باربر و همچنین عایق اصلی ساختمان عمل می‌کنند. برای فضاهای داخلی، گچ‌وخاک و برای فضاهای خارجی، آهک را می‌توان مستقیماً بر روی سطوح به‌کار برد. پانل‌ها، ساختاری متراکم و قوی دارند که امکان نصب تمامی مبلمان، دستگاه‌های الکترونیکی، تابلو و غیره را بر روی دیوارها با استفاده از پیچ‌های معمولی چوب فراهم می‌کند. پانل‌های Ecococon برای ساخت خانه‌های یک یا چندطبقه قابل‌استفاده هستند. این پانل‌ها تمامی الزامات مقررات ساختمانی را در زمینه مقاومت، فشار، دوام و حفاظت در برابر آتش برآورده می‌کنند.

مزایا

ایزولاسیون حرارتی
دیوارهای کاهی دارای خواص حرارتی خوبی هستند. پانل‌های استاندارد کاه با یک پوشش داخلی از گچ خاک و نمای تهویه شده یا یک پوشش خارجی از گچ خاک، دارای ضریب انتقال حرارت 0.3 وات بر مترمربع کلوین است. این ویژگی، هزینه‌های گرمایشی را حتی در سردترین زمان‍های زمستان به حداقل می‌رساند. درعین حال، دیوارهای کاهی خوب عایق‌بندی شده در روزهای گرم تابستان، احساس خنکی و راحتی را برای شما فراهم می‌کنند.
اکولوژی
کاه یک ماده زائد در کشاورزی است. استفاده از کاه به‌عنوان مصالح ساختمانی، CO2 را در ساختارهای ساخته‌شده محبوس می‌کند. چوب، خاک رس و کاه، به‌طور طبیعی در طبیعت وجود دارند و نیازی به تولید آن‌ها نیست. برای تولید مصالح ساختمانی مانند آجر، سیمان یا پشم معدنی، مقدار زیادی انرژی لازم است. این انرژی معمولاً از سوزاندن سوخت‌های فسیلی به‌دست می‌آید که به افزایش غلظت CO2 در جو منجر می‌شود.
خُرداقلیم
ترکیبی از کاه، چوب و خاک رس باعث ایجاد سطحی ایده‌آل برای رطوبت داخلی و در محدوده 40-50%  بدون نیاز به تجهیزات مکانیکی اضافی می‌شود. برای خشک نگه‌داشتن عایق برخلاف ساخت‌وساز معمولی، تکنیک‌های ساخت با کاه و خاک رس به رطوبت اجازه می‌دهند تا آزادانه در ساختار خارجی حرکت کند. گچ‌وخاکی که برای پوشش داخلی دیوار استفاده می‌شود، قابلیت جذب رطوبت اضافی و آزادسازی آن را هنگامی که سطح رطوبت داخلی کاهش می‌یابد، دارد. گچ‌وخاک همچنین به‌عنوان یک عایق حرارتی عمل کرده و از تغییرات سریع دما در داخل ساختمان جلوگیری می‌کند.
ایزولاسیون صوتی
پنل‌های کاه دارای ویژگی‌های فوق‌العاده‌ای در ایزولاسیون صوتی هستند و به‌عنوان یک عنصر ساختاری، می‌توانند سطح نویز خارجی را تا ۵۷ دسی‌بل کاهش دهند. یک مزیت دیگر خانه‌های کاهی این است که برای مطابقت با الزامات ساختمانی معمولی، نیازی به عایق صوتی اضافی ندارند.
سرعت ساخت‌وساز
یکی از بزرگ‌ترین مزایای ساخت با پنل‌های کاه، سرعت ساخت‌وساز است. به‌عنوان مثال، ساخت دیوارهای یک خانه با مساحت ۱۲۰ مترمربع با پنل‌های کاه، تنها یک روز زمان می‌برد و سقف آن نیز در یک روز تکمیل می‌شود. برای این کار فقط یک تیم کوچک ۲ تا ۳ نفره نیاز است. ساخت سریع، باعث صرفه‌جویی در زمان و هزینه می‌شود.

جزئیات اجرایی

جزئیات فضای داخلی
جزئیات فضای خارجی
جزئیات اتصال به فونداسیون
جزئیات سقف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *